Afbeelding
Foto: Shutterstock

Schadeauto verkopen na een ongeluk gebeurt vaker online

20 augustus 2021 om 14:17 Partnercontent

Na een ongeluk loont het lang niet altijd om de ontstane schade aan een auto te laten repareren. Ook is het niet altijd wenselijk de schade op te geven bij de verzekeraar, daar dit ten koste gaat van het aantal schadevrije jaren. Bij oudere auto’s is het zoeken naar een auto inkoop specifiek voor beschadigde auto’s de beste keuze. Tegenwoordig zoeken consumenten steeds vaker online naar dergelijke partijen. Mede door het feit, dat deze online partijen vaak direct een indicatie van de prijs voor de auto geven. Het maakt het makkelijker om verschillende partijen met elkaar te vergelijken. Daarbij heeft men het geld snel nodig om een volgende, vervangende auto te kunnen kopen.

Taxatie van schadeauto een eerste stap

Om te kijken of een schadeauto verkopen een interessante optie is, doet men er verstandig aan de auto te laten taxeren. Dit gebeurt vaak op basis van de informatie die een consument met de inkoper deelt. Over het algemeen wordt de taxatie gratis aangeboden en heeft men deze relatief snel binnen. Kijk goed naar de voorwaarden die aan het bod van de inkoper gekoppeld zitten. Het is vervolgens aan de consument om te bepalen of de auto verkocht wordt. Een groot voordeel van veel online inkopers is dat de schadeauto gratis wordt opgehaald op het moment dat men het bod van de inkoper accepteert. Voorheen was een verkopende partij vaak verantwoordelijk voor het afleveren van de schadeauto. Iets wat vaak een extra drempel vormde, daar men een aanhanger nodig had om de auto af te leveren bij de inkopende partij.

Ook occasions vaker bij inkoper verkocht

Niet alleen bij een schadeauto is het interessant om uit te zoeken wat de verkoop hiervan oplevert. Ook bij occasions kan het verkopen hiervan aan een inkoper een fraai bedrag opleveren. Een bedrag dat soms hoger ligt dan hetgeen een dealer biedt op de auto bij de aankoop van een nieuwe occasion. Logischerwijs is het in dergelijke situaties verstandig om het voertuig aan de inkoper te verkopen, om vervolgens zelf een nieuwe occasion aan te schaffen.

Occasions steeds meer online gekocht

Bij de aankoop van een occasion gaat de consument lang niet altijd langs bij een fysieke garage. Steeds meer worden deze tweedehands auto’s online verkocht. Bang voor een miskoop hoeft een consument niet te zijn. De auto’s worden vrijwel altijd met twee weken BOVAG-omruilgarantie aangeboden. Dit maakt het mogelijk om na de aflevering van de occasion toch nog voor een ander model te kiezen, als de auto kleiner of juist groter uitvalt dan eerst gedacht werd. Daarbij heeft de consument alle tijd om de auto na te kijken op eventuele gebreken, net zoals men dit bij een proefrit via de garage zou doen. Online worden voornamelijk jonge occasions aangeboden. In veel gevallen zelfs nog met fabrieksgarantie of BOVAG-garantie.

Anne van den Houten

advertentie
advertentie