Afbeelding
Photo by Executium on Unsplash

Cryptovaluta als betaalmiddel in je webshop: doen of niet?

1 november 2021 om 14:05 Partnercontent

Hoewel cryptovaluta voor veel mensen nog een ver-van-het-bedshow zijn, omarmen anderen de digitale munten juist als handig betaalmiddel. Hoe zit dat bij webshops? Gaan we in de toekomst vaker zien dat naast betaalmiddelen als iDEAL en PayPal ook bitcoin als optie staat aangegeven? De afgelopen maanden schommelen de koersen van cryptomunten aanzienlijk en de ingewikkelde blockchaintechnologie achter deze valuta maakt het begrijpen van deze trend ook niet gemakkelijker. Desondanks hebben we er als consument ook steeds meer mee te maken.

Webwinkels staan steeds vaker cryptobetaalmethoden toe en grote bedrijven brengen opschudding in de koers teweeg wanneer ze aangeven betalingen met bitcoin toe te staan. Toen Tesla-man Elon Musk aangaf z’n auto’s ook te kunnen betalen met bitcoin en de geruchten gingen dat ook Amazon de digitale munt zou gaan accepteren, ontstond een toename in particulieren die bitcoin kopen bij anycoindirect. Toeval? Zeker niet. Net zoals bankgeld is ook de koers van digitale munten afhankelijk van speculatie, vraag en aanbod. Wat dit betekent voor kleinere spelers in de markt? Dat nemen we onder de loep.

De keuze voor cryptomunten als betaalmiddel 

Naast internationale giganten voegen ook steeds meer kleine ondernemers bitcoin toe aan de betaalmogelijkheden op hun webshop. Er wordt online steeds vaker gezocht naar bedrijven die bitcoin accepteren en zoekopdrachten als ‘welke bedrijven accepteren bitcoin’ worden meermaals geplaatst in Google. Zoek je op deze bedrijven, dan valt op dat met name kleinere ondernemers aan boord van de bitcointrein zijn gesprongen. Of je nu een bierpakket wil bestellen, een tattoo wil laten zetten of je volgende carnavalsoutfit wil huren, online kom je tot de ontdekking dat het allemaal bij bedrijven kan die bitcoin accepteren.

Deze kleinere ondernemers geven aan dat de keuze voor bitcoin als betaalmiddel deuren voor ze opent. Consumenten die anders afhaken, plaatsen nu wel hun bestelling bij deze shops. Bovendien verwijzen websites die crypto’s verkopen ook vaak naar webshops waar met de digitale munten betaald kan worden. Dit is ontzettend goed voor je positie in de zoekresultaten, wat vervolgens op alle vlakken weer extra omzet oplevert.

Wat zijn de nadelen? 

Een selecte groep is zich volledig bewust van de omvang van de trends rondom cryptovaluta en kan hierover meepraten. Een veel groter deel van de samenleving is dit echter niet. Dit betekent dat je met deze vorm van betaling in je webshop een selecte groep nieuwe klanten aan je kunt binden. Mocht de ontwikkeling nu niet massaal van de grond komen, dan is het de moeite voor jou misschien niet waard. Bovendien is de koers van de bitcoin instabiel.

Overweeg je om crypto’s toe te voegen aan je betaalmogelijkheden? Verdiep je dan eerst goed in de materie en laat je adviseren door experts. Op die manier voorkom je dat je de verkeerde keuze maakt en onnodig risico loopt.   

Anne van den Houten

advertentie
advertentie