Afbeelding
Foto Unsplash

Tips voor tijdens en na de zwangerschap

Partnercontent

Vanaf het moment dat je weet dat je in verwachting bent, verandert er veel in je leven. Er staat een mooie periode voor de deur, maar het kan ook overweldigend zijn van tijd tot tijd. Om je te helpen de zwangerschap en de kraamweken goed door te komen, zetten wij een paar belangrijke tips voor je op een rij.

TIJDENS DE ZWANGERSCHAP

1.        Kies voor katoenen ondergoed

Vaginale afscheiding is heel normaal tijdens de zwangerschap. Om jezelf comfortabel te houden, kies je het beste voor katoenen ondergoed. Dit ademt beter dan synthetisch materiaal. Daarnaast kun je ervoor kiezen om inlegkruisjes te dragen.

2.        Foliumzuur en sinaasappelsap

Foliumzuur slikken is belangrijk tijdens de zwangerschap, omdat het een aantal aangeboren afwijkingen kan helpen voorkomen. Het is aan te raden een glas sinaasappelsap te drinken wanneer je je tabletje inneemt. Vitamine C helpt je lichaam namelijk om het foliumzuur beter op te nemen.

3.        Eet vette vis

De vetzuren die in vis zitten helpen bij de hersenontwikkeling van je kindje. Pas wel op wat voor soort vis je eet. Rauwe vis zul je de komende negen maanden moeten laten staan en ook de meeste roofvissen eet je beter niet. Zie je vis eten tijdens de zwangerschap niet zitten? Dan kun je in plaats daarvan visolie innemen.

4.        Gebruik een elastiekje om je broek te sluiten

Is je buik al iets in omvang toegenomen, maar ben je nog niet toegekomen aan het kopen van zwangerschapskleding? Een elastiek in het knoopsgat van je broek plaatsen geeft je iets meer ruimte, waardoor je je broek net wat langer kunt dragen.

5. Vervang je navelpiercing

Heb je een navelpiercing? Tijdig een zwangerschapsnavelpiercing kopen is aan te raden. Wanneer je buik groter wordt, is de kans groot dat je eigen piercing niet lekker meer zit. Als je bang bent dat het gaatje dichtgroeit, biedt de navelpiercing voor zwangerschap de oplossing.

6.        Kies voor comfortabele zwangerschapskleding

Onderschat niet de waarde van fijne zwangerschapskleding! Je wilt je namelijk zo comfortabel mogelijk voelen wanneer je in verwachting bent. De zwangerschapsbroeken en zwangerschaps-bh’s zul je als eerste nodig hebben. Vergeet ook niet voldoende shirts, truien, dames pyjama’s en jurkjes aan te schaffen. Ook een zwangerschapsjas is onmisbaar in de koudere seizoenen.

7. Zorg voor voldoende opbergruimte in de kinderkamer

Als je aan het begin van je zwangerschap met de kinderkamer aan de slag gaat, zul je hier veel profijt van hebben wanneer je kindje ter wereld is gekomen. Zorg dat er voldoende ruimte is om je kindje te verschonen, aan te kleden en te voeden. Een ruime, goed georganiseerde kinderkledingkast zorgt ervoor dat je gemakkelijk de leukste babykleding kunt terugvinden. Het moet een fijne, opgeruimde ruimte zijn waar zowel je kindje als jij tot rust kunnen komen.

NA DE ZWANGERSCHAP

1. Geef jezelf voldoende rust

Hoera, je bent moeder! Je hebt je kindje op de wereld gezet en nu geef je hem of haar met veel liefde je volle aandacht. Vergeet echter niet dat je net een bevalling achter de rug hebt en dat gebroken nachten al snel hun tol kunnen eisen. Wees lief voor jezelf en pak voldoende rustmomentjes. Als je ervoor zorgt dat je regelmatig rust, heb je weer meer energie om voor je kleintje te zorgen. Wees ook niet bang om hulp van anderen te accepteren.

2. Blijf gezond eten

Na de zwangerschap is het belangrijk om gezond te blijven eten. Dit helpt je lichaam om sneller te herstellen en het is beter voor je emotionele gesteldheid. Ook na de zwangerschap zijn er namelijk veel hormonen die door je lichaam gieren. Gezond eten helpt je om hiermee om te gaan. Als je borstvoeding geeft is gezond eten helemaal belangrijk, want waarmee jij je lichaam voedt, voed je indirect ook je kindje.

3. Stel geen te hoge eisen aan jezelf

Als moeder wil je het liefst alles perfect voor elkaar hebben. Als je perfectie van jezelf verwacht, is dit stressvol en je kunt teleurgesteld raken in jezelf. Eis daarom niet te veel van jezelf. Je bent een super mama en super mama’s durven hun grenzen aan te geven. Geef jezelf de tijd om te ontzwangeren. Zit je niet zo lekker in je vel na de bevalling? Dit is geen taboe. Praat erover met je partner, een supportgroep of een psycholoog.

advertentie