Een fietser neemt al append deel aan het verkeer. Appen op de mobiele telefoon tijdens verkeersdeelname vergroot de kans op ongevallen.
Een fietser neemt al append deel aan het verkeer. Appen op de mobiele telefoon tijdens verkeersdeelname vergroot de kans op ongevallen. ANP XTRA - Lex van Lieshout

Weinig 'appboetes' voor fietsers in Sliedrecht

26 oktober 2019 om 08:03 Verkeer en vervoer

SLIEDRECHT In juli en augustus zijn in Nederland iedere dag gemiddeld 150 fietsers beboet omdat ze hun telefoon vasthielden tijdens het rijden. In totaal ging het om ruim negenduizend overtredingen. In de gemeente Sliedrecht ging het in die periode om slechts zeven boetes voor 'handheld bellen op de fiets'.

door Louis van Oort

Sinds het zogenoemde 'appverbod' dat sinds 1 juli van kracht is, kunnen betrapte fietsers een boete van 95 euro verwachten. Met de boetes uit de eerste twee maanden werd ruim 878 duizend euro opgehaald. De gemeenten Delft, Utrecht, Goes en Weert voeren de lijst aan. In die gemeenten kregen minstens zestien op de tienduizend inwoners een 'appboete'.

In Sliedrecht werden tussen 1 juli en 31 augustus zeven personen beboet voor 'handheld bellen op de fiets'. Dat is 2,8 boetes per tienduizend inwoners, ruim minder dan het landelijk gemiddelde van ruim vijf boetes per tienduizend inwoners. Het Zuid-Hollands gemiddelde ligt op  6,6, dus Sliedrecht steekt ook daar positief bij af. Bekijk alle provinciecijfers in deze grafiek.

In de aan  Sliedrecht  grenzende gemeenten lagen de gemiddelden aan de ene kant lager. Zo ging het in Molenlanden om 2,1 'appboetes' per tienduizend inwoners en in Hardinxveld-Giessendam zelfs om slechts 1,7. Aan de andere kant was er in Papendrecht sprake van 4,0 boetes per tienduizend inwoners, terwijl de 33 boetes in Dordrecht gelijk staan aan het percentage in Sliedrecht: 2,8.

REACTIE POLITIE Er zijn overigens wel wat vraagtekens te zetten bij het lage aantal appboetes. Zijn de inwoners van Sliedrecht nu echt zo braaf, of wordt er gewoon (te) weinig gehandhaafd? De politie stelt wel degelijk te controleren maar dat waarschuwen vaak beter werkt: ,,We zien wel degelijk toe op bellen en appen op de fiets, laten we dat voorop stellen. En er zijn wel boetes uitgeschreven, maar niet bijzonder veel. Het is een combinatie van het minder signaleren en dan als logisch gevolg, minder daadwerkelijk bekeuren. Een waarschuwing werkt dan vaak beter. Tijdens het dagelijks werk letten we ook op appen of bellen op de fiets, en ook op fietsen zonder licht. Het maakt gewoon deel uit van een normale surveillance."

GEVAARLIJK? Verkeersveiligheidsinstituut SWOV ontdekte in 2017 dat meer dan de helft van de fietsers 'wel eens' hun telefoon gebruikt tijdens het rijden. Als gevolg daarvan rijden deze fietsers langzamer en gevaarlijker: ze rijden bijvoorbeeld tegen de richting of steken zonder te remmen en kijken een kruising over. Er zijn echter (nog) geen cijfers over het aantal ongevallen of verkeersdoden als gevolg van afleiding op de fiets.

Profielfoto Louis van Oort

Louis van Oort

advertentie
advertentie