Afbeelding
Rijkswaterstaat

Verbreding A15 Papendrecht-Sliedrecht is gereed

27 augustus 2021 om 17:50 Verkeer en vervoer

SLIEDRECHT Vrijdagochtend is het weefvak tussen Sliedrecht-West en Papendrecht opengesteld. Verkeer richting Rotterdam heeft er nu ook een extra rijstrook bij. Afgelopen maandag is de extra rijstrook tussen Papendrecht en Sliedrecht-Oost al opengesteld. Daarmee is ook de spitsstrook komen te vervallen. De verbreding van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht is hiermee op een aantal restpunten na gereed. 

Over een lengte van ruim 12 km is er onder meer nieuwe fundering en asfalt aangebracht en zijn er nieuwe verlichting en nieuwe portalen met bewegwijzering en matrixborden geplaatst. Om de hinder te beperken, waren de maandenlange voorbereidingen vooral ’s nachts buiten het verkeer om en waren de volledige wegafsluitingen in weekenden tijdens de zomerperiode gepland. In totaal waren er vier weekendafsluitingen van de A15 nodig, twee richting Rotterdam en twee richting Gorinchem.

LAATSTE RESTPUNTEN De komende weken vinden er nog een aantal afrondende werkzaamheden plaats zoals het plaatsen van de geleiderail en een deel van de openbare verlichting. Tijdens deze werkzaamheden blijft de A15 open. Er geldt in beide richtingen nog wel een aangepaste maximum snelheid van 90 km/uur. Naar verwachting zijn deze laatste werkzaamheden eind september gereed.

Verbreding A15 Papendrecht-Sliedrecht

Op de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht staat structureel file in de spits. Daardoor ontstaat ook drukte op de gemeentelijke en provinciale wegen. Met een uitbreiding van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht met 1 rijstrook verbetert de doorstroming van het verkeer.

Tussen Sliedrecht-West en Papendrecht/N3 is nu een extra rijstrook aangelegd. Dit is een weefvak met vluchtstrook. Tussen Papendrecht/N3 en Sliedrecht-Oost is een permanente derde rijstrook met vluchtstrook aangelegd. De spitsstrook tussen Papendrecht en Sliedrecht-West is hiermee vervallen. De extra rijstroken liggen binnen de bestaande contouren van de weg en de geluidschermen. De geluidschermen blijven op dezelfde plaats staan en houden dezelfde hoogte.

De verbreding in een paar cijfers:

• 220.000 m2 nieuwe deklaag (vergelijkbaar met 35 voetbalvelden)

• 47.000 ton asfalt (waarvan in het laatste weekend 15.000 ton asfalt)

• 50 km lengte aan markeringsstrepen

• 6 nieuwe portalen boven de A15

• 6 km openbare verlichting

• 12 km geleiderail

FORSE OPGAVE Rijkswaterstaat past in en rond de Drechtsteden het huidige wegennet aan om files te verminderen. Denk hierbij o.a. aan de verbreding van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht en de nieuwe aansluitingen van de A16 en A15 op de N3. Daarnaast zijn het groot onderhoud van de N3 en de renovatie van de Wantijbrug onderdeel van de opgave van Rijkswaterstaat om de komende jaren de bestaande infrastructuur te vervangen en renoveren. 

Veel bruggen, viaducten, sluizen en tunnels stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. Het verkeer is sindsdien enorm toegenomen en vrachtwagens zijn zwaarder geworden. Door renovatie of vervanging werkt Rijkswaterstaat aan de infrastructuur voor de komende generatie(s). Daarbij wordt gebruik gemaakt van slimme en duurzame technieken. Rijkswaterstaat werkt bij deze onderhoudsopgave samen met bijvoorbeeld provincies, gemeenten en marktpartijen.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
Profielfoto Louis van Oort

Louis van Oort

advertentie
advertentie