2021-04-01 00:00:00 epa09095681 A handout photo made available by the Suez Canal Authority, shows the Ever Given container ship in the Suez Canal, Egypt, 25 March 2021. the Ever Given, a large container ship ran aground in the Suez Canal on 23 March, blocking passage of other ships and causing a traffic jam for cargo vessels.  The head of the Suez Canal Authority announced on 25 March that
2021-04-01 00:00:00 epa09095681 A handout photo made available by the Suez Canal Authority, shows the Ever Given container ship in the Suez Canal, Egypt, 25 March 2021. the Ever Given, a large container ship ran aground in the Suez Canal on 23 March, blocking passage of other ships and causing a traffic jam for cargo vessels. The head of the Suez Canal Authority announced on 25 March that "the navigation through the Suez Canal is temporarily suspended" until the floatation of the Ever Given is completed. Its floatation is being carried out by 8 large tugboats that are towing and pushing the grounding vessel. EPA/SUEZ CANAL AUTHORITY/HO EDITORIAL USE ONLY NO SALES HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES the Head of the Suez Canal Authority Announced on 25 March That 'the Navigation Through the Suez Canal is Temporarily Suspended' Until the Floatation of the Ever Given is Completed. its Floatation is Being Carried out by 8 Large Tugboats That are Towing and Pushing the Grounding Vessel. epa/Suez Canal Authority/ho Editorial use Only no Sales Handout Editorial use Only/no Sales

Topman Boskalis: Schip Suezkanaal beweegt, maar “niet te vroeg juichen”

Zakelijk

DEN HAAG (ANP) Het schip de Ever Given, dat al bijna een week de belangrijke vaarroute door het Suezkanaal blokkeert, is afgelopen nacht wel iets van zijn plek gekomen. Maar het is volgens topman Peter Berdowski van maritiem dienstverlener Boskalis nog te vroeg om te zeggen dat de problemen zijn opgelost. Het wordt volgens hem namelijk nog een hele klus om het voorsteven van het schip los te krijgen. Boskalis helpt daarbij.

In de nacht van zondag op maandag lukte het met de hulp van een zware sleepboot om het achtersteven los te krijgen, zei Beredowski in het Radio 1 Journaal. Daarmee is de hoek van het schip zoals die vastligt van 30 graden naar 10 graden gedraaid. De moeilijkste klus is echter het loskrijgen van het voorsteven. Die zit vast als een ‘walvis vastzit op het strand’ en het wordt een hels karwei om die over de kleilaag heen te schuiven.

Later op maandagmorgen arriveert een tweede zware sleepboot om met trekkracht het schip helemaal los te krijgen. Daarbij zal er met grote kracht water onder het schip worden gespoten om zand en klei weg te spoelen. Als het niet lukt om op deze manier de voorkant van het schip vrij te krijgen, dan zullen er mogelijk containers van de voorkant van het schip afgetakeld moeten worden.

Dat laatste is volgens Beredowski een monsterklus, omdat dit midden in de woestijn moet gebeuren, waarbij de harde wind in het nadeel van de operatie is. ,,Een tijdrovende klus” voorspelt de Boskalis-topman ook. De containers zouden met een grote kraan mogelijk van het schip af kunnen worden geplukt en op een ander schip worden geladen.

Beredowski hoopt dat het zover niet komt en dat de Ever Given met trekkracht van zijn plek komt. ,,Er zit beweging in. Dat is het goede nieuws”, zegt hij. ,,Maar ik zou de situatie niet willen vertalen dat het vanaf nu appeltje-eitje is.”

De 400 meter lange en 224.000 ton wegende Ever Given liep dinsdag vast in het Suezkanaal, dwars over de belangrijke vaarroute voor scheepsverkeer tussen Azië en Europa. Door de opstopping was een enorme file aan wachtende schepen ontstaan aan beide kanten van het Suezkanaal. Volgens de Suez Canal Authority lagen zondagmiddag meer dan 320 boten te wachten, zoals containerschepen en olietankers.

advertentie
advertentie