Afbeelding
Treinreiziger.nl

OV-klachten houden aan

30 mei 2019 om 11:14 lokaal

SLIEDRECHT 'Bussen met pech moeten verleden tijd zijn. Het uitvallen van bussen kan eigenlijk niet meer.' Was getekend de Sliedrechtse CDA-fractie, die op 30 april een meldpunt opende en in minder dan een maand tijd 48 klachten kreeg over Qbuzz.

De OV-vervoerder sleepte in februari 2018 de concessie binnen en nam op 9 december zowel het bus- als treinvervoer over in de Drechtsteden. Bepaald soepel verliep die overgang niet. De klachten over forse vertragingen en uitgevallen bussen waren niet van de lucht. Niet alleen de gedupeerde reizigers uitten hun onvrede, ook het personeel. CDA Sliedrecht sprak, zo vertelt fractievoorzitter Frank Dunsbergen, met een chauffeur die overspannen thuis zit. ,,Als je van mensen hoort dat ze al drie te keer te laat op hun werk kwamen en bij de vierde keer worden ontslagen, gaat dat je niet in de koude kleren zitten. Openbaar vervoer moet betrouwbaar zijn. Gelukkig zit er wel verbetering in. Neem bijvoorbeeld de Qliner naar Utrecht. Die reed in het begin of niet of was steeds ernstig vertraagd. Dat is nu minder, eerlijk is eerlijk, maar het gebeurt nog wel."

Logischerwijs zoomt de partij in op de plaatselijke sores en wat de Sliedrechtse wensen zijn. Bij een bezoek aan het dorp om 'verantwoording' af te leggen aan de gemeenteraad werden de klachten, tips en vragen overhandigd. ,,Inwoners willen weten waarom er zo weinig bussen stoppen in Sliedrecht-West terwijl daar seniorenflats en zorginstellingen zijn gelegen. Waarom moet je als in een rolstoel zit en zelfstandig gebruik wilt maken van de MerwedeLingelijn dit twee uur van tevoren aangeven? Waarom kun je enkel in de ochtendspits in één keer, dus zonder overstappen, met de bus naar het ziekenhuis in Dordrecht reizen?", vat Dunsbergen samen. Hij wacht met belangstelling de evaluatie af. ,,We houden - tezamen met andere gemeenten, dit gaat natuurlijk niet alleen Sliedrecht aan - de vinger aan de pols. De houding van Qbuzz is ietwat defensief. Of we op één lijn zitten over wat nu precies goed openbaar vervoer is, hebben we nog twijfels over."

Erik de Bruin

advertentie
advertentie