Floris Frenzen en Marilyn van Oosterhout.
Floris Frenzen en Marilyn van Oosterhout. Eline Lohman

'Kerkbuurt is nog steeds het hart van Sliedrecht'

14 februari 2020 om 08:04 Overig

SLIEDRECHT Over de Kerkbuurt in Sliedrecht kunnen de meningen nogal eens verdeeld zijn. De een winkelt er graag, de ander vindt het wat troosteloos vanwege de leegstand. De aantrekkelijkheid van de Kerkbuurt is een onderwerp waar de Ondernemersvereniging Kerkbuurt zich volop mee bezighoudt, vertellen bestuursleden Floris Frenzen en Marilyn van Oosterhout.

door Eline Lohman

Hoe aantrekkelijk is de Kerkbuurt volgens jullie?
Floris: ,,Het wórdt aantrekkelijker. Met z'n allen zijn we hard bezig om de Kerkbuurt een mooi aanzicht te geven. Zo komt er aan het begin van de straat een soort entreeplein. Om ervoor te zorgen dat de entree van de winkelstraat weer aantrekkelijk is qua uiterlijk. Zo'n zelfde soort plein komt ook in het midden. Deze pleinen moeten met Koningsdag klaar zijn. Verder krijgen alle terrassen één uitstraling. De horeca-eigenaren investeren daar zelf in; niet alles wordt door de gemeente betaald, zoals sommige mensen denken."
Marilyn: ,,De Kerkbuurt ziet er niet mooi uit vanwege de leegstand. Maar dit is landelijk ook te zien."

Is dat volgens jullie een beeld van de toekomst: meer en meer leegstand in de winkelstraten? 
Marylin: ,,De winkelgebieden worden in de toekomst kleiner, denk ik. Dat zal in Sliedrecht ook zo zijn. De kernwinkelgebieden gaan voller worden."
Floris: ,,Er is veel leegstand in de Kerkbuurt, maar dat was eerder ook al. Alleen nu staan er in de hoofdstraat aardig wat winkels leeg en eerder ook in de zijstraten. Dus nu valt het meer op. Ik vind dat het winkelaanbod in de Kerkbuurt buitengewoon goed is. Er zijn veel kleine ondernemers en de diversiteit is groot. De panden die nu leegstaan, zijn veelal van landelijke ketens. Er zitten zo'n 80 ondernemers, tegenover 100 vroeger. Maar dat was vijf jaar geleden ook al."

Zijn die kleine winkeliers de ondernemers van de toekomst?
Marilyn: ,,Deze winkeliers zorgen voor meer persoonlijkheid. Tel daarbij op beleving en dan weet je wat je nodig hebt voor de toekomst qua winkels. De mensen zoeken beleving, anders kunnen ze net zo goed online gaan winkelen. Door naar de winkelstraat te komen, krijgen ze toegevoegde waarde zoals een kopje koffie of een praatje. Dat heb je niet wanneer je online winkelt. Alles dat ik zelf in een fysieke winkel kan halen, koop ik ook in de buurt."
Floris: ,,Mensen komen hier graag winkelen, in plaats van dat ze naar de grote stad gaan. Wel is het zo dat ze heel gericht winkelen. Wat ze nodig hebben, halen ze en daar blijft het een beetje bij."

Zijn dan extra activiteiten hard nodig, zoals we die de laatste jaren al gezien hebben op de Kerkbuurt in de vorm van het Living Statue & Art Festival en het Summer Festival?
Marilyn: ,,Daar proberen we steeds meer mee te doen. Het moet wel – we hebben het echt nodig om mensen te trekken. En de winkeliers zelf worden er ook enthousiast van."

Heeft de gemeente veel oog voor de Kerkbuurt?
Marilyn: ,,Jazeker. De gemeente denkt al een paar jaar met ons mee. We zijn gezamenlijk heel hard gas aan het geven om de het gebied aantrekkelijker te maken. Samen met de gemeente zijn we aan het kijken naar een toekomstvisie voor de Kerkbuurt."
Floris: ,,Daar zijn al ideeën voor. Zo kijken we naar de bewegwijzering van de parkeerplaatsen. Die gaan we aanpakken, zodat mensen weten waar ze kunnen parkeren als ze het winkelgebied willen bezoeken. Dit doen we allemaal onder de noemer 'De nieuwe winkelstraat'. Sinds we dat traject ingegaan zijn, wordt het drukker op de Kerkbuurt. Ik denk nog steeds dat de Kerkbuurt het hart van Sliedrecht is, zoals het altijd al geweest is. De winkelstraat heeft een sociale functie – van oudsher is dit de plaats waar je naartoe komt vanuit de polder als je wat nodig hebt. Dat gebeurt nog steeds, al gaan mensen uit de polder ook vaker naar omliggende plaatsen. Maar over het algemeen merken we dat de negatieve vibe rondom de Kerkbuurt omdraait naar een positieve sfeer, sinds kort. Wij proberen daar als ondernemersvereniging aan bij te dragen door goed samen te werken met de gemeente."

De winkelgebieden worden in de toekomst kleiner, denkt Marilyn.

Eline Lohman

advertentie
advertentie