Martin Romeijn is bezig om het koffiezetapparaat van Macky Boer te repareren.
Martin Romeijn is bezig om het koffiezetapparaat van Macky Boer te repareren. Ditty van Drenth

Apparaten verdienen tweede leven

5 februari 2020 om 10:08 Overig

SLIEDRECHT Het Repaircafé in Sliedrecht was afgelopen zaterdag weer open. Een groep mannen zit aan de grote leestafel in de bibliotheek gebogen over huishoudelijke apparaten. Ze doen hun uiterste best om 'de hulpmiddelen' een tweede leven te geven.

door Ditty van Drenth

,,Bijna alle kapotte spullen worden tegenwoordig zomaar weggegooid, dat is zonde", stelt mevrouw C. Kroon. Monteur Theo Bontenbal, repareert haar blender. ,,De knop is doorgedraaid. Ik heb de blender iets langer dan een jaar geleden gekocht en de garantie is net verlopen. Ik las in Het Kompas over het Repaircafé en het concept sprak me direct aan. Ik vind het een leuk initiatief. Ik leef graag duurzaam. Een leuk voorbeeld hiervan is dat ik een jas heb gekocht die voor dertig procent van plastic is gemaakt. Hiervoor is plastic uit de oceaan gebruikt. Dat feit geeft me een goed gevoel. Zo draag ik op mijn manier iets bij aan het milieu. En wat de blender betreft, die kostte maar liefst honderdvijfentachtig euro. Ik heb het apparaat niet zoveel gebruikt. Misschien een keer in de twee weken. Ongelofelijk dat het zo snel kapot gaat, toch?", zegt Kroon.

Tegenover Theo zit monteur Martin Romeijn. Hij repareert het koffiezetapparaat van Macky Boer. Ze is ook voor de eerste keer in het Repaircafé. ,,De volgende maand kom ik weer, want ik heb nog een bloes die korter gemaakt moet worden." Els van Muilwijk zit in een hoek achter de grote leestafel met 'een bakkie koffie' achter haar naaimachine te wachten op een klant. ,,Ik maak bijvoorbeeld een rits die kapot is, en ik leg een zoompje in kleding, herstel gordijnen, die kapot zijn en ik maak kleding korter", vertelt de Bleskensgraafse.

,,Geweldig dat dit mogelijk is", zegt Boer. Het 'aan/uit knopje' van haar koffiezetapparaat is 'lam'. Soms doet hij het en soms niet.

De 'receptioniste' die naast de banner van het Repaircafé met een tafeltje voor de leestafel is geïnstalleerd, vangt de klanten bij binnenkomst op. Ze reikt een formulier uit waarop zij hun naam en telefoonnummer en wat er gerepareerd moet worden, noteren. Op de tafel staat een pot waar de klanten een vrijwillige bijdrage in kunnen doen. ,,We kopen hiervan gereedschap voor het Repaircafé", vertelt de 'receptioniste', die niet met haar naam in de krant wil. "Vandaag hadden we maar liefst achttien klanten en er is 75% van de kapotte of niet goed werkende apparaten gerepareerd. Een mooie prestatie, toch!"

Helaas behoorden mevrouw Kroon en Macky Boer tot de vijfentwintig procent, waarvan het apparaat niet kon worden gemaakt. ,,Een van de monteurs heeft mij geadviseerd om de fabriek aan te schrijven. Misschien dat ik dat ga doen", zegt mevrouw Kroon.

Macky Boer blijft haar koffiezetapparaat nog gebruiken. ,,Meestal doet het knopje het." Volgens de monteur kost een nieuwe schakelaar maar liefst vijfentwintig euro. ,,Ik ben gehecht aan mijn koffiezetapparaat. Ik woon alleen en ik kan er precies 1 - 3 kopjes koffie mee zetten, handig als ik visite heb. En wat gaat er boven een lekker bakkie filterkoffie."

Het Repaircafé Sliedrecht is alweer enkele jaren gevestigd in de bibliotheek. Iedere eerste zaterdag van de maand is het geopend van 10:00 - 13:00 uur. Repaircafés vind je wereldwijd, maar ieder Café staat op zichzelf.

Marjanne Dijkstra

advertentie
advertentie