Het verrichten van dagelijkse handelingen vergroot het gevoel van thuis zijn van de bewoners.
Het verrichten van dagelijkse handelingen vergroot het gevoel van thuis zijn van de bewoners. Ria Scholten

Overslydrecht maakt omslag

5 april 2018 om 12:19 Advertorial_3

SLIEDRECHT Woensdag 18 april wordt het geheel vernieuwde Overslydrecht aan de Scheldelaan feestelijk geopend. Iedereen is vanaf 14.30 uur welkom om hierbij aanwezig te zijn. Het zorgcentrum is vorig jaar compleet verbouwd tot een prachtig verpleeghuis. Manager integrale zorg Arjan Vos: ,,De vijf verdiepingen zijn omgebouwd tot woon-leefgemeenschappen, die geschikt zijn voor senioren met een geheugenprobleem. Elke etage biedt plaats aan twaalf bewoners."

Ria Scholten

Het vernieuwde Overslydrecht is op vele fronten uniek. ,,Wij vinden het belangrijk dat onze bewoners een stukje vrijheid ervaren", vertelt verzorgende Tamara Steenbergen. ,,Daarom vind je bij ons geen codesloten op de deuren. Als er al een beperking is dan heeft dit altijd te maken met veiligheid. De mensen, die aan onze zorgen zijn toevertrouwd, dragen een polsalarm dat is ingesteld op hun persoonlijke situatie. Wij krijgen een melding als zij de leefcirkel, waarbinnen zij zich vrij mogen bewegen, verlaten."

,,Wij zijn dit avontuur, dat letterlijk deuren opent, met elkaar aangegaan", vult haar collega Antonet van Tilburg aan. ,,Je moet mensen letterlijk los kunnen laten." Wim Blanken, voorzitter van de Cliëntenraad, toont zich tevreden: ,,Dit heeft alles te maken met levensvrijheid", vindt hij. ,,Het is een hele omschakeling geweest, maar het was zeker de moeite waard. De cliënten behouden hun eigenwaarde en dit sluit aan bij onze Protestants-christelijke principes." Veel draait in Overslydrecht om herkenning. De etages hebben vertrouwde namen gekregen: Kerkbuurt, Rivierdijk, Boslaan, Baanhoek en Stationsweg. De bewoners hebben de beschikking over een woon/slaapkamer en een badkamer met toilet. Daarnaast is er de gemeenschappelijke huiskamer, waar gezamenlijk wordt gegeten. ,,Dit is niet verplicht. Wie de maaltijd liever op de eigen kamer wil gebruiken is daar vrij in", vertelt Arjan. ,,De derde optie is het restaurant beneden, waar de bewoners van de achttien aanleunwoningen en mensen uit de wijk eveneens mogen komen eten."

Arjan: ,,In de oude situatie waren zorg en huishouding twee verschillende disciplines, Tegenwoordig is ons motto Samen verantwoordelijk en zorgen we er met elkaar voor dat alles op rolletjes loopt. We hebben de vrijheid om ons werk binnen de gestelde kaders zelf in te delen en uit te voeren. Het zorgteam is vorig jaar uitgebreid met een welzijnsmedewerker, die dagelijks aanwezig is en tot taak heeft een stukje huiselijkheid creëren. De bewoners worden betrokken bij eenvoudige werkzaamheden als aardappelen schillen, cake bakken, de was vouwen of de plantjes water geven."

,,Voorheen was de tuin alleen toegankelijk via het restaurant", vertellen de dames. ,,Dat was niet handig en daarom is er op een andere plek een nieuwe toegangsdeur gekomen. De tuin heeft geen hek, maar wordt omzoomd door struikgewas. De bewoners kunnen zich er vrij bewegen en een stukje natuur beleven. De voormalige activiteitenzaal is omgetoverd tot een ruimte waar mensen graag vertoeven.Momenteel wordt er een 'ontmoetingsplein' gecreëerd, waar kan worden genoten van een goede kop koffie en gerechtjes van de kleine kaart. Onze activiteitenbegeleider is verantwoordelijk voor het weekprogramma. Geestelijk verzorger Elly is medeverantwoordelijk voor het welzijn van de bewoners. Vrijdag is er de weekafsluiting in samenwerking met de naastgelegen Grote Kerk."

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie