Verbreding A15 op de lange baan
8 november 2007 om 00:00 NieuwsDoor Jan Malschaert & Hanneke van Houwelingen
In plaats van de verbreding zal Rijkswaterstaat het geld nu inzetten voor het verbeteren van de aansluitingen van de A27 en de N3 met de A15. De beslissing van Rijkswaterstaat is een tegenvaller voor de betrokken gemeenten. De regio maakte tijdens de opening van A15, begin dit jaar door toenmalig minister Peijs, bekend twee miljoen beschikbaar te stellen voor een snelle uitvoering van de verbreding.
Druk uitoefenen
Burgemeester Martin Boevée sprak toen de hoop uit dat de bijdrage een positief effect zou hebben op de besluitvorming rond de capaciteitsvergroting. Dit laatste blijkt nu dus niet het geval te zijn. Wethouder Remco van de Ven (Verkeer en Vervoer): ,,Rijkswaterstaat heeft gevonden dat dit niet de allerhoogste prioriteit heeft. De gemeente Sliedrecht zal zich er wel voor blijven beijveren. Dit gebeurt niet alleen vanuit de Drechtsteden, maar ook vanuit de gemeente Rotterdam. Voor de haven is de A15 ten slotte ook van levensbelang.” Tijdens de eerder genoemde commissievergadering werd er ook vanuit de Sliedrechtse gemeenteraad op aangedrongen om in Drechtsteden-verband druk te blijven uitoefenen op Rijkswaterstaat.
Teleurstellend
Burgemeester Boevée bevestigt dat dit ook gebeurt: ,,Er wordt vanuit de Drechtsteden druk uitgeoefend om de A15 in ieder geval ter hoogte van Sliedrecht te verbreden.” Ook de gemeente Hardinxveld-Giessendam zegt zich, bij monde van wethouder Theo Boerman, voor verbreding te blijven inzetten. ,,Veel plaatsen zijn al op verbreding van de rijksweg berekend, alle viaducten zijn bijvoorbeeld verbreed. Het is teleurstellend dat de minister het proces opeens heeft afgebroken en het op de lange baan schuift, omdat er te weinig geld is. Als regio hebben we aangegeven een bijdrage te leveren, maar ook dit blijkt niet afdoende. Dat het Hardinxveldse sluisje de bottleneck zou zijn, vind ik te sterk uitgedrukt. Er zijn meer redenen waarom de verbreding duurder zou uitpakken. Denk aan het smalle stuk tussen Hardinxveld en Gorinchem, krap tussen het Kanaal van Steenenhoek en de spoorlijn in.”
u Vervolg op pagina 3