Leerlingen leren lesgeven

10 april 2008 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - Acht leerlingen uit de bovenbouw van praktijkschool De Sprong hebben maandag trots hun certificaat voor Peer Support in ontvangst genomen. Onder leiding van Erik Luigies, initiatiefnemer van Peer Support in Nederland, kregen de leerlingen de afgelopen weken les in het helpen van anderen. De Sprong heeft hiermee een primeur, want het is de eerste praktijkschool in Nederland waar deze onderwijsmethode gebruikt wordt. ,,Het heeft een ongelofelijk positief effect op de leerlingen. Daar kan geen leraar tegenop”, aldus Luigies.

Primeur in praktijkschool De Sprong

Door Hidde Middelweerd

Peer Support is in landen als Amerika en Canada al jaren een bekend fenomeen. Sinds 2002 begint het ook in Nederland populair te worden. ‘Peer’ betekent dat iedereen gelijk is aan elkaar. ‘Support’ betekent dat er onderling steun gegeven wordt. Met Peer Support worden leerlingen opgeleid tot tutor (Een begeleider van anderen bij bepaalde handelingen). Hiermee verbetert het sociaal functioneren en groeit het zelfvertrouwen van de leerlingen. ,,Vroeger kwamen kinderen uit grote families. Daar leerden ze vanzelf om sociaal te functioneren. Tegenwoordig zijn families echter een stuk kleiner en moeten dit soort dingen echt geleerd worden”, zegt Luigies.

Luigies leidt zijn leerlingen op tot tutor aan de hand van makkelijke handelingen zoals strijken, ramen zemen en handdoeken opvouwen. De leerlingen moeten deze handelingen stap voor stap aan iemand anders uitleggen en zorgen dat het proces vlekkeloos verloopt. ,,Als het dan lukt, denken de leerlingen: ‘Hé, daar heb ik voor gezorgd.’ Zelfs de weg wijzen naar een klaslokaal kan al bevorderend werken voor het zelfvertrouwen van een leerling.”, aldus Luigies.

Peer Support is de afgelopen jaren toegepast op het voortgezet onderwijs, maar praktijkscholen vielen vooralsnog buiten de boot. Gerard den Hartog, ICT-coördinator op de Sprong, vond dat daar verandering in moest komen. Op een conferentie in Dordrecht benaderde hij Luigies met de vraag of hij Peer Support ook op de Sprong wilde introduceren. ,,Eigenlijk dient onze school als een proefkonijn”, zegt Den Hartog, ,,Het lesmateriaal van Peer Support is te moeilijk voor leerlingen op praktijkscholen, dus dat is voor aanvang van de cursus aangepast. Tijdens de cursus op De Sprong heeft Luigies kunnen kijken of er nog aanpassingen gemaakt moeten worden.”

Luigies is, terugkijkend op de cursus, zeer te spreken over het lesgeven op praktijkscholen. ,,Ik heb hier zelf ook veel geleerd. Op praktijkscholen blijkt concentratie een groot struikelblok te zijn. Hier kan ik in het vervolg rekening mee houden door minder theorie en meer oefeningen in de lessen te verwerken.”

Ook Den Hartog is blij met Peer Support. ,,Het geeft een enorme boost zelfvertrouwen en dat is nu juist iets wat onze leerlingen zeer goed kunnen gebruiken. We zullen Peer Support dan ook blijven toepassen op de Sprong.”

De school krijgt in de nabije toekomst een bureau waar kinderen zich vrijwillig kunnen aanmelden voor een cursus Peer Support. Na deelname kunnen de leerlingen Peer Support in de praktijk gaan toepassen, door kinderen uit de onderbouw te begeleiden. De cursus zal gegeven worden door een eigen leerkracht, die inmiddels is opgeleid tot Peer Support-docent.

advertentie
advertentie