‘Ik streef naar samenhang’

29 mei 2008 om 00:00 Nieuws

Het eerste wat opvalt bij betreding van een klein kantoortje in de moskee van Sliedrecht zijn de Nederlandse én Turkse vlag die prominent aan de muur van het kamertje prijken. Een beeld dat –misschien wel onbedoeld- symbool staat voor de Sliedrechtse moskee en vooral wat de Sliedrechtse moskee zijn wil. Leven en integreren in de Nederlandse samenleving, maar met eerbied voor de voorvaderlijke wortels. Dat de moskee daarbij redelijk progressief is in vergelijking met andere moskees, toont het feit dat er in het bestuur mannen en vrouwen naast en met elkaar samenwerken. Zo ook de gehoofddoekte H. Larcin en de nonchalant geklede Mehmet Cakir. De twee moslims hebben samen met hun imam, die zelf geen Nederlands spreekt, een gesprek gehad met de burgemeester naar aanleiding van de verschijning van Geert Wilders’ Fitna en de consternatie die deze film met zich meebracht. Voor burgemeester Boevée de gelegenheid om de positieve band tussen de moskee en de gemeente te benadrukken.

Burgemeester in gesprek met imam SLIEDRECHT – De Turkse moskee: een gebouw in Sliedrecht waar iedereen wel een mening over heeft. Dat veel meningen echter gebaseerd zijn op onwetendheid, was voor burgemeester Boevée een reden om in een gesprek met de imam van de Ulu moskee de banden aan te halen en de positieve band te benadrukken.

Door Jilke Tanis

Waarom is dit statement belangrijk voor de moskee?

Cakir: ,,Wij staan in principe open voor alles. Nederlanders vragen zich vaak af wat er in de moskee gebeurd. Wij willen graag laten zien dat er hier in de moskee helemaal niks vreemds gebeurd, er worden hier heel veel activiteiten georganiseerd. Er vinden hier veel voorlichtingsbijeenkomsten plaats, cursussen door maatschappelijk werkers en bijvoorbeeld taalcursussen. De moskee is dus veel meer dan een gebedshuis, het is ook een cultureel centrum en een plaats waar mensen opgevangen worden.’’

Moskees hebben in de loop der tijd een negatief imago opgebouwd. Hoe zit dat met de Ulu Moskee?

Cakir: ,,De Sliedrechtse moskee is heel anders dan de meeste moskees. Wij zijn veel en veel moderner, onze gemeenschap is veel progressiever dan vele andere. Wij waren bijvoorbeeld de eerste moskee die mannen en vrouwen gemeenschappelijk in een bestuur had zitten.

Larcin: ,,Wij hebben ook weinig problemen met onze jeugd. Bijna 80% van de Turkse jongens zit op voetbal en de jongens kennen elkaar heel goed. Om de jongens van de straat te houden, organiseren wij veel activiteiten, zoals bijvoorbeeld een filmavond.

Cakir: ,,Om de zoveel tijd heeft de imam een gesprek met de jongens, waarin ze alles aan hem kunnen vragen. Bepaalde zaken waar de jeugd mee rondloopt, vertellen ze sneller tegen de imam, dan tegen de ouders.’’

Larcin: ,,Wij zijn heel tevreden in Sliedrecht.’’

Maar op welke manier kan een imam die rechtstreeks uit Turkije komt, geen Nederlands spreekt en de Nederlandse cultuur niet kent, deze jongens helpen?

Cakir: ,,Ja, ik zie in dat de imam geen kennis heeft van de Nederlandse samenleving en dat dat eigenlijk een probleem is.’’

Larcin: ,,De imam heeft eerst in Nederland een cursus van drie maanden gevolgd, daarna een cursus in Turkije en vervolgens is hij hier naar Nederland gekomen voor een periode van vier jaar. Niet elke imam kan zomaar hierheen komen, een imam moet aan bepaalde eisen voldoen. Onze moskee heeft het tot nu toe elke keer goed getroffen, we hebben elke keer lieve imams gehad.’’

Het gaat dus goed met de Islamitische gemeenschap in Sliedrecht. Waarom dan die benadrukking van de positieve band met de moskee?

Boevée: ,,Het gesprek met de imam vond plaats naar aanleiding van de film Fitna, die eind maart verscheen. Ik vind dat het mijn verantwoordelijkheid is te streven naar samenhang, naar een samenleving waarin iedereen elkaar respecteert en accepteert. Vanuit de landelijke overheid wordt zorg voor iedereen gestimuleerd en het is daarbij belangrijk dat we heel zorgvuldig met elkaars gevoelens omgaan.

Waarom zijn de kerken hier niet bij betrokken? Dit had toch de ideale gelegenheid geweest om samen een statement te maken?

Boevée: ,,De aanleiding was de film van Wilders. Dit staat buiten het normale overleg met de kerken, waarbij de moskee ook betrokken is. Rondom christenen kunnen ook bepaalde spanningen zijn, maar je moet ergens beginnen. Ik constateerde dat er behoefte is om het hier eens over te hebben en als je iets van een ander niet snapt, kun je het allerbeste gewoon met die personen gaan praten. Misschien kunnen we een keer een avond organiseren, waarin de verschillende gelovigen met elkaar kunnen praten en de band kunnen verstevigen.’’

advertentie
advertentie