Serviceloket gemeente Sliedrecht nu ook voor mantelzorgers

19 juni 2008 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - Mantelzorgers kunnen vanaf maandag 23 juni bij het Serviceloket Wmo van de gemeente terecht met alle vragen op het gebied van zorg en ondersteuning. Tot nu toe was het loket alleen toegankelijk voor burgers van Sliedrecht. ,,Met de uitbreiding van deze dienst lopen we voorop en kunnen we als voorbeeld dienen voor de regio”, aldus een trotse wethouder Johan Lavooi. Om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan de mogelijkheid voor mantelzorgers om zich met vragen tot het serviceloket te wenden is een speciale informatiefolder beschikbaar.

Bij het Serviceloket Wmo melden zich doorgaans inwoners die de gemeente vragen een bijdrage te leveren in de zorg of ondersteuning die zij nodig hebben. Vaak gaat het dan om zaken als hulp bij het huishouden, rolstoelen, woningaanpassingen en andere Wmo-voorzieningen. In veel gevallen krijgen deze mensen daarnaast hulp van familieleden, vrienden of buren; de zogenaamde mantelzorgers. Deze mantelzorgers vinden het vanzelfsprekend en hun plicht om voor hun familielid of bekende te zorgen. In veel gevallen verloopt dit prima. Er zijn echter ook gevallen waarin de dagelijkse zorg te veel wordt en mantelzorgers overbelast dreigen te raken. ,,Ook voor deze groep verzorgers wil de gemeente Sliedrecht klaar staan”, zegt wethouder Lavooi.

Met ingang van 23 juni kunnen mantelzorgers ondersteuning krijgen om hun zorgtaak wat te verlichten. Er zijn verschillende mogelijkheden. Hierbij kan worden gedacht aan adviezen over problemen die zich voordoen in de relatie met de zorgbehoevende, een gerichte cursus, het ontmoeten van andere mantelzorgers of de mogelijkheid een dagje tussenuit te gaan waarbij de zorgtaak door een ander wordt overgenomen. Lavooi: ,,Tot op heden was het voor veel mantelzorgers niet duidelijk waar zij met hun vragen terecht konden. Het Serviceloket Wmo in Sliedrecht wil daar verandering in brengen door het eerste contactpunt voor zorgbehoevenden én zorgverleners te zijn.”

,,De medewerkers van het serviceloket zijn in staat om samen met de mantelzorger te bepalen welke ondersteuning het meest geschikt is om de specifieke problemen op te lossen of te verlichten. De medewerkers van het serviceloket weten wat er komt kijken bij de taak van de mantelzorger en beschikken over een volledig overzicht van ondersteuningsmogelijkheden. Zo is echt sprake van advies op maat. Wij vinden het van het grootste belang dat mantelzorgers niet overbelast raken en hun zorgtaak op een draagbare wijze uit kunnen oefenen.”

Om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan de mogelijkheid voor mantelzorgers om zich met vragen tot het serviceloket te wenden is een speciale informatiefolder beschikbaar. Maandag overhandigde Lavooi een eerste exemplaar van deze folder aan mevrouw Boon uit Sliedrecht (zelf mantelzorger) en aan de heer van Cortenberghe (voorzitter van het regionale platform mantelzorg). Hiermee is ook het startschot gegeven voor de dienstverlening vanuit het Sliedrechtse serviceloket aan de Sliedrechtse Mantelzorger.

advertentie
advertentie