Toekomstvisie komt tot leven

14 augustus 2008 om 00:00 Nieuws

De overtuiging van Leeuwestein dat elektrische aandrijving voor schepen in de toekomst een optie zou zijn werd destijds meesmuilend aangehoord. Nu, ruim tien jaar later, piepen de critici wel anders. Leeuwstein’s eerste grote project van hybride aandrijving was de rondvaartboot de Halve Maan, die nu tot grote tevredenheid in onder andere de Biesbosch vaart. De volgende stap was de Glasshopper. Een zo op het oog uit de kluiten gewassen Amsterdamse rondvaartboot, maar een eerste indruk kan ook wel eens bedriegen. Het concept van de Glasshopper is een elektrisch aandrijving die gevoed wordt met 168 accu’s van 2 Volt. Die accu’s hebben een gezamenlijk gewicht van ruim vijftien ton, goed voor ruim dertig procent van het totale gewicht van de boot. De bovenbouw bestaat uit een ‘glazen’ kooi waardoor de opvarenden een ruim en onbelemmerd uitzicht hebben op het wijde landschap. Het vaargebied van de Glasshopper wordt de Alblasserwaard, daarmee is dat uitzicht meteen de grote kracht van de boot.

De Glasshopper: een sterk staaltje techniek REGIO - ,,Toen ik twaalf jaar geleden voorspelde dat elektrische aandrijving de techniek van de toekomst zou worden, lachte iedereen me uit,” vertelt een tevreden Han Leeuwestein. “En kijk nou eens om je heen. Nog even en alle auto’s zijn elektrisch of hybride.” Met de tewaterlating van rondvaartboot de Glasshopper afgelopen vrijdag is een toekomstvisie van Han Leeuwestein tot leven gekomen. Het meewarig lachen is de critici inderdaad vergaan.

Door Chris Wijmans

De bouw van de Glasshopper is het gevolg van het samenkomen van een aantal ideeën en mensen. Han Leeuwestein ontwikkelde in zijn installatiebedrijf in de afgelopen jaren de techniek voor het elektrisch varen. Lisette en Arie de Heer, bekend als eigenaren van café restaurant de Krom in Oud Alblas, zagen de potentie van de Glasshopper in combinatie met hun horeca activiteiten. Ebe Nouwen uit Dordrecht voelde zich als rechtgeaard ‘bootjes man’ aangetrokken door de ideeën, zag de mogelijkheden en was bereid met zijn bedrijf Nouwen Participaties deel te nemen aan het project. Het eindresultaat werd afgelopen vrijdag met een 250 tons mobiele kraan de Graafstroom in getild. De Glasshopper kan nu door de ‘kanalen’ van de Alblasserwaard zijn tochten beginnen. ‘Oneffenheden’ als lage bruggen worden door de Glasshopper op een bijzondere manier genomen. ,,Via openingen aan de achterzijde wordt in twee minuten tijd 70 ton water naar binnen geslurpt,” legt Leeuwestein uit. ,,Daardoor zakt de boot tot aan het berghout. Dat is ongeveer een meter. Daarmee kan hij dan onder de brug door. Daarna wordt het water er met dezelfde gang weer uitgepompt.” De techniek met pompen is Leeuwestein bepaald niet vreemd, het is een belangrijk product van moederbedrijf Leeuwestein Scheepsinstallaties.

Rondvaart

De gasten aan boord zullen zich zeker niet vervelen. Naast het unieke uitzicht dat de Glasshopper biedt, zullen Lisette en Arie de Heer van De Krom zorg dragen voor de catering aan boord. Dat zal op hetzelfde hoge niveau zijn als gasten van het bekende restaurant aan de Graafstroom gewend zijn. De boot is beschikbaar voor ‘gewone’ rondvaarten, maar vooral voor partijen, recepties en bijzondere gelegenheden. Tijdens de vaart kan de route gevolgd worden op een aantal LCD schermen die een toelichting op de bezienswaardigheden geven. Een tocht kan in combinatie met en bezoek aan de molens in Kinderdijk of zelfs het Sliedrechtse baggermuseum gemaakt worden. Tot eind augustus gaat de Glasshopper proefvaren en worden alle technische delen gecontroleerd. ,,Officieel dopen gebeurt in oktober”, vertelt Lisette de Heer met een geheimzinnig lachje. ,,Dat moet bijzonder worden, maar daar zeg ik nog niks over.”

advertentie
advertentie