Gemeente is vernielingen beu

11 september 2008 om 00:00 Nieuws

Al een aantal jaar is de gemeente Sliedrecht bezig met de bestrijding van vandalisme, vertelt Guus Hanegraaf, ambtenaar openbare orde en veiligheid van de gemeente Sliedrecht. ,,We hebben dat gedaan met meer politie-inzet en door op scholen preventielessen te geven over roken, alcohol en drugs.” Belangrijk waren die lessen zeker omdat bij tachtig procent van de vernielingen alcohol in het spel is. Ook alcohol, vandalisme en groepsprocessen is een belangrijk issue, zo meent Hanegraaf. ,,Jongeren die alleen of met z’n tweeën gaan stappen plegen niet zo snel vandalisme. Met een groep gaan jongeren tegenwoordig vaak indrinken bij iemand thuis en zijn ze al onder invloed als ze op stap gaan. Onder druk van de groep willen jongeren zich vaak meer doen gelden en doen ze dingen die ze normaal gesproken niet zouden doen.”

Start campagne ‘Stop met vandalisme’ SLIEDRECHT - De maat is vol voor de gemeente Sliedrecht. In strijd tegen het vandalisme begint ze een grootschalige campagne. Onder het motto ‘Stop met vandalisme’ ondertekenen de gemeente Sliedrecht, de politie en het openbaar ministerie vandaag een driepartijen convenant voor de drie maanden durende gelijknamige campagne. Jongeren worden tijdens de campagneperiode op uitgaansavonden met gadgets bewust gemaakt van vandalistisch gedrag en de negatieve gevolgen. Daarnaast zal het OM lik-op-stuk-beleid uitvoeren en krijgen molesterende jongeren meteen hun straf. De gemeente trekt voor de campagne, die moet leiden tot terugdringing van het aantal vernielingen, 6500 euro uit.

Door Marjanne Dijkstra

De campagne is een aanvulling op de maatregelen die al worden genomen op het gebied van veiligheid, zoals de inzet van zogenoemde suswachten in het uitgaansgebied en het cameratoezicht. Onderdeel van de campagne is onder andere een targetteam van politieagenten in burger, dat minimaal drie keer in het Sliedrechtse uitgaansgebied gaat rondlopen om te zien of iedereen zich goed gedraagt. Ook loopt in de campagneperiode vier keer een politiepromotieteam in de uitgaansbuurt rond, dat gadgets uitdeelt. Jongeren worden met glow-in-the-dark polsbandjes, een usb-stick, een sjaal of een sleutelhanger met lampje herinnerd aan veilig uitgaan. Op alle gadgets staat het logo van de campagne. Naast het onherkenbare targetteam blijft de bestaande inzet gehandhaafd en loopt elke uitgaansavond van 22.00 tot 4.00 uur een koppel agenten door het uitgaansgebied.

Een targetteam is één schakel in het geheel, maar het Openbaar Ministerie gaat de daders volgens lik-op-stuk-beleid straffen. Jongeren krijgen op deze manier onmiddellijk te horen wat hun straf is. Vaak is dit een vergoeding van de schade en een taakstraf. De gemeente verhaalt alle schade aan gemeentelijke eigendommen al zoveel mogelijk op daders, vertelt Hanegraaf. Als jongeren een eerste keer met justitie in aanraking komen en de schade betalen krijgen ze vaak een taakstraf, maar dat gaat niet in alle gevallen op. ,,Voor jongeren die niet mee willen werken aan het betalen van de schade en een tweede of derde keer in aanraking komen met justitie, is een taakstraf geen middel meer.” Het lik-op-stuk-beleid is belangrijk zodat jongeren meteen weten waar ze aan toe zijn. Hanegraaf: ,,Als de jongeren pas een jaar na het gepleegde feit worden aangesproken op hun gedrag denken ze er makkelijk mee weg te komen.”

De gemeente heeft voor de campagne ook een strip laten ontwerpen die in een aantal delen in Het Kompas wordt gepubliceerd. ,,De strip gaat over een groep jongeren die dingen vernielt en dat filmt. Terwijl een van de jongeren een spiegel van een auto aftrapt, wordt hij in de kraag gevat door een suswacht. Het filmpje komt op youtube.com en scoort daar veel hits. De jongen moet de schade betalen en kan de keren dat zijn vrienden samen weggaan niet mee omdat hij moet werken voor de schade”, legt Hanegraaf uit. Aan de strip koppelt de gemeente ook een prijsvraag. Jongeren kunnen een prijs winnen en mogen een avond meelopen met de politie in het uitgaansgebied.

In 2003 waren er zo’n 340 aangiften die betrekking hadden op vernielingen. ,,Dat is niet het complete cijfer, want er zijn altijd mensen die geen aangifte doen. De afgelopen jaren is het aantal aangiften wel afgenomen, maar blijft rond de 230 hangen. Zo’n vijftig tot zestig procent van de aangiften zijn vernielingen aan auto’s, zoals spiegels die eraf worden getrapt, krassen op auto’s en antennes die eraf worden gerukt. Doelstellingen van de campagne zijn om het uitgaanspubliek kenbaar te maken dat teveel wordt vernield met uitgaan en dat de gemeente harder gaat optreden. Daarnaast is het beïnvloeden van de publieke opinie over vandalisme ook belangrijk. ,,We kunnen gadgets uitdelen, maar er moet ook een gedragsverandering plaatsvinden. Het is niet normaal dat je andermans spullen vernielt.”

advertentie
advertentie