Bomen moeten omver voor nieuwe rotonde

19 februari 2009 om 00:00 Nieuws

Zo’n dertig belangstellenden bezochten de informatieavond over de rotonde, waarbij de aanwezigen vooral van leer trokken over de verkeersveiligheid en het welzijn van de bomen. Eerder al was een voorkeursvariant gepresenteerd, maar daar hadden burgers bij een eerdere informatieavond wat aanvullingen op. Veranderingen in het eerdere plan waren onder andere dat fietsers geen voorrang krijgen op de rotonde, dat de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de Scapino blijft gehandhaafd op de plek waar hij nu ligt, de klinkers bij de oprit naar de dijk worden vervangen door asfalt en dat er geen parkeergelegenheid komt op de middenberm aan de Rembrandtlaan.

Van de Ven: ‘We willen vloeiende Stationsweg’ SLIEDRECHT - Voor de realisering van de rotonde op de kruising van de Stationsweg met de Rembrandtlaan moeten in het meest ongunstige geval 19 bomen wijken. Twaalf bomen moeten in de voorkeursversie van de gemeente sowieso worden gekapt, zeven staan ongunstig en worden misschien ook omgehaald. In de minimale variant, dus in de uitwerking van de rotonde waarbij zoveel mogelijk bomen worden gespaard, moeten maximaal tien bomen verdwijnen. Twee daarvan staan niet goed en moeten wellicht wijken. De beide versies van de rotonde zoals die deze zomer moet verrijzen op de kruising werden dinsdagavond gepresenteerd tijdens een informatieavond in het CJMV-gebouw.

Door Marjanne Dijkstra

Wethouder Remco van de Ven vond dat mensen de minimale variant ‘niet moeten willen’. ,,De weg wordt in die variant veel minder vloeiend en we willen een mooie Stationsweg voor Sliedrecht.”

Over de toestand van de bomen kon beleidsmedewerker plantsoenen en reiniging Jeroen Sakko niet heel positief zijn. ,,De kastanjes die langs de Stationsweg staan, zijn grotendeels geïnfecteerd met de kastanjebloedingsziekte.”

De gemeente heeft onderzoek laten doen door Van Jaarsveld/Van Scherpenzeel en de Nationale Bomenbank. Daaruit blijkt weliswaar dat de conditie van een groot deel van de bomen ‘verminderd’ is, maar als redenen voor verwijdering van de bomen worden vooral verkeerstechnische redenen opgegeven zoals ‘aansluiting op rotonde’ en ‘profielverbreding fietspad’. Sakko opteert voor andere bomen aan de Stationsweg zoals de Zilverlinde of de Hemelboom. Ook moet rekening worden gehouden met de nieuwbouw op het Bonkelaarterrein.

Met alle op- en aanmerkingen van de avond gaan de deskundigen nog een keer aan tafel. Binnen twee weken wordt een voorstel gedaan aan burgemeester en wethouders en 16 maart volgt nog een informatiebijeenkomst. 26 maart wordt tijdens een inloopavond het aangepaste ontwerp gepresenteerd, 30 maart wordt in een opiniërende raadsvergadering gesproken over de rotonde en 14 april neemt de gemeenteraad een besluit over de toekomst van de kruising aan de Stationsweg.

Als alles volgens plan verloopt, wordt de weg vanaf de kruising Stationsweg met de Rembrandtlaan tot en met de Kerkbuurt in de bouwvak voor drie weken afgesloten voor verkeer. In die periode moet de rotonde worden voltooid.

advertentie
advertentie