Ceritli: ‘Shalom is meer dan een broodjeszaak’

7 mei 2009 om 00:00 Nieuws

,,De eigenaren die hier vóór mijn vader zaten zijn na twee jaar weggegaan omdat er zo vaak werd gevochten. Toen de zaak van mijn vader was, zijn hier soms motoren naar binnen gereden en stonden de ‘gasten’ zelf shoarma te snijden. Mijn vader moest zijn mouwen opstropen om daar tegenin te gaan en naam te maken voor zichzelf, en alle Turken in Sliedrecht.”

SLIEDRECHT - ,,Toen mijn vader Hanifi Ceritli hier bijna 25 jaar geleden kwam was het echt aanpoten en moest hij letterlijk vechten voor zijn bestaan hier. Tegenwoordig is het meer ondernemerschap.” Burak Ceritli van de grillroom ‘Shalom’ kijkt terug naar het jaar 1985, toen de shoarmazaak net op de Kerkbuurt begon. In die bijna 25 jaar is veel veranderd, niet alleen in ‘Shalom’, maar in heel Sliedrecht. ,,De grillroom heeft een andere functie gekregen dan een simpele shoarmazaak.”

Door Hidde Remmerswaal

Tegenwoordig staan de zaken er anders voor. Volgens Ceritli is ‘Shalom’ nu een gevestigde naam in Sliedrecht en omgeving, bij zowel de politie als het uitgaanspubliek. ,,De politie ziet het door de vingers als we na vieren nog vijf man naar binnen halen die problemen op straat veroorzaken. Dat komt doordat de politie weet welke rol we vervullen. We proberen vaak één van de twee ruziënde partijen naar binnen te halen voor een hapje of een glas water. Gasten uit Sliedrecht weten dat ze hierbinnen niet moeten vechten, wel gebeurt dat incidenteel nog met mensen uit Rotterdam.”

Zo is ‘Shalom’ in 24 jaar behoorlijk veranderd, op meer gebieden dan de klandizie: ,,Het was heel leuk om te zien dat de mensen van mijn generatie ook steeds meer hier kwamen terwijl hun ouders wat rustiger aan deden. Tegelijkertijd is de zaak van mijn vader op mij overgegaan.” Ceritli is tegenwoordig voor een groot publiek het gezicht van ‘Shalom’. ,,Mijn vader is hier doordeweeks altijd aanwezig maar werkt niet meer op de drukke vrijdagavond en zaterdag, waardoor een hoop mensen hem niet meer zien, terwijl hier vaker is dan ik.”

Niet alleen de klandizie is veranderd, ook de sfeer van ‘Shalom’ heeft een verandering ondergaan. Ceritli is trots op de uitstraling van de winkel. ,,We wilden af van het oude idee van een Turkse broodjeszaak, daarom heeft de zaak een iets meer trendy, modernere ambiance. Vijftien jaar geleden is de zaak heel grondig verbouwd om die modernere sfeer te creeëren.” Niet alleen de inrichting, ook de klantgerichtheid en de strakheid in de bedrijfsvoering is volgens Ceritli erg goed geregeld. Sinds vier jaar heeft hij grotendeels de leiding over de administratie en de rest van het bedrijf. Maar daar houden zijn plannen niet op.

Ceritli, met een bachelorsgraad in ‘business economics’, studeert ook voor zijn mastersgraad in ‘entrepreneurship’ aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij is zo tevreden met de strakheid in het systeem van de bedrijfsvoering, dat hij die aspecten van ‘Shalom’ wil meenemen in toekomstige ondernemingen: ,,’Shalom’ wil ik graag op dit niveau houden, maar de strakheid die mijn vader heeft weten aan te brengen wil ik ook bereiken in een juwelierszaak en een thuiszorgorganisatie in Rotterdam.”

Deze toekomstplannen stonden dit jaar een groot feest voor het 25-jarig jubileum een beetje in de weg. ,,Door de drukte is het dit jaar een privéfeestje geworden, met daarnaast kortingen voor de klanten. Volgend jaar, na de zomer, pak ik echt groot uit.”

advertentie
advertentie