'Kartfestijn is veel spectaculairder'

26 mei 2009 om 00:00 Nieuws

Serviceclubs

gooien het over

een andere boeg

SLIEDRECHT - Zo groots en meeslepend als in het echte Monaco is een illusie maar de organisatoren van Monaco aan de Merwede, dat zaterdag 6 juni wordt gehouden op het terrein achter het zwembad, willen toch een klein beetje na-apen wat al die grote jongens in het Formule 1-circuit elk jaar presteren in het vorstendom aan de Middellandse Zee. Het tweejaarlijkse sportieve evenement van Rotaryclub Sliedrecht e.o. en Lionsclub Alblasserwaard nodigt in elk geval uit een kijkje te nemen. Wie wel eens fraai gestroomlijnde auto's van het kaliber Ferrari, Porsche en Maserati als ook vrouwelijk schoon wil bewonderen komt ruimschoots aan zijn trekken.

Door Erik de Bruin

Natuurlijk geldt dat ook voor degenen die van racen houden, als is dat vaak iets wat in het verlengde ligt. Racefanaten kunnen in die zin hun hart ophalen dat ze van negen uur 's morgens tot vijf uur 's middags alle manches kunnen aanschouwen. Deelnemen is alleen voorbehouden aan de vijftig bedrijventeams die zich hebben ingeschreven voor het kartfestijn. Elk team bestaat uit vier leden. De eerste drie manches duren elk 45 minuten. Per manche komen vijftien teams in actie waarbij elke équipe zoveel mogelijk rondjes moet rijden. In het tijdsbestek van driekwartier moet minimaal vier keer worden gewisseld waarbij een team zijn eigen strategie kan bepalen. Dat is enigszins te vergelijken met pitstops in de Formule 1, al gaat het met name om de sterkste troefkaart. Hoe speel je de coureur uit die de snelste rondetijden op de klok zet?

'Verkering'

Rotary en Lions slaan wel vaker de handen ineen. ,,We hebben inmiddels aardig verkering gekregen'', lacht Kees Kraaijeveld. Hij is lid van laatstgenoemde serviceclub en betrokken bij de organisatie van het kartfestijn. ,,We houden jaarlijks in september een golftoernooi en rond deze tijd van het jaar doen we het ene jaar een diner in combinatie met een kunstveiling en het andere jaar doen we iets sportiefs.'' Waarbij de serviceclubs ditmaal min of meer de stoute schoenen hebben aangetrokken. De roeispanen worden immers ingeruild voor scheurende kartmobiels. ,,Dat roeien hadden we eigenlijk wel een beetje gehad'', zegt Martin de Breejen van de rotaryclub. ,,Karten is spectaculairder en meer van deze tijd. We vinden wel dat als je een racewedstrijd organiseert je dat wel in de buitenlucht moet doen. Voor het publiek is dat natuurlijk veel aantrekkelijker. Het is wel zo dat we bij te slechte weersomstandigheden alsnog naar het Karting Center in Gorinchem gaan, maar daar gaan we niet van uit.''

'Als een trein'

Monaco aan de Merwede belooft alleen al door de naam een succesvol spektakel te worden. Volgens Kraaijveld is dat het al: ,,Je kunt in feite bij voorbaat zeggen dat het een succes is. We hadden in no time voldoende sponsoren. Bedrijven bleken laaiend enthousiast en hebben zich meteen met één of meerdere teams ingeschreven. Dat liep werkelijk als een trein.'' ,,Zeker de sponsoring van de dames was zo geregeld'', vult De Breejen aan. Hij laat de flyer zien die naar bedrijven is verstuurd. Op de pakken die de vijf pitspoezen dragen konden zij hun logo drukken en daar bleek aardig wat animo voor. Niet zo verwonderlijk gezien het feit dat deze sexy geklede vrouwen de hele dag rondlopen en ongetwijfeld veel aandacht zullen trekken. Het hoort allemaal bij het sfeertje van een racespektakel. Wat de Grand Prix van Monaco natuurlijk al jaren is en wat Monaco aan de Merwede een beetje pretendeert te zijn. De Breejen neemt tot slot een voorschot op de toekomst: ,,Als het dit jaar een succes is willen we overwegen het over twee jaar in het centrum van Sliedrecht te houden. Als op openbare wegen een circuit wordt uitgezet heeft het natuurlijk echt iets weg van Monaco. Voor dit jaar hebben we gekeken naar de verkeerssituatie in de nabijheid van de Grote Kerk, maar het was te kort dag dat allemaal nog met vergunningen en zo voor mekaar te krijgen en bovendien heb je daar te maken met drempels. Het parcours van de wielerronde is misschien wel geschikt, al heb je dan te weinig bochten en te veel rechte, lange stukken. Laten we daar rustig over nadenken. Eerst maar eens zien of dit een succes wordt, al heb ik daar veel vertrouwen in. Als we de weersvoorspellingen mogen geloven is de kans erg klein dat het in het water valt.''

Minibus

De beste teams stromen na de kwalificatierondes door naar de kwartfinales en vervolgens de halve finales waarna zes teams overblijven voor de twintig minuten durende finale. Rond de klok van vijf uur wordt de prijsuitreiking gehouden waarbij de winnaar uit handen van burgemeester Martin Boevée de Merwe Trofee krijgt uitgereikt. De eindoverwinning is overigens niet het enige doel. De opbrengst is bestemd voor de aanschaf van een rolstoeltoegankelijke minibus voor de verpleeghuizen Waerthove in Sliedrecht en Tientwaert in Hardinxveld-Giessendam.

Fotobijschrift: Volgens Kees Kraaijeveld (l) en Martin de Breejen is het kartfestijn op het Lockhorst-terrein bij voorbaat een groot succes.

advertentie
advertentie