Kids in Bizz: leuk en vooral leerzaam

21 juni 2009 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT – Voor het derde achtereenvolgende jaar deden de leerlingen uit groep 8a, 8b en 8c van de Johannes Calvijnschool aan de Scheldelaan mee aan het project Kids in Bizz. De zeventig kinderen zetten met elkaar tien miniondernemingen op en leerden op die manier spelenderwijs een aantal belangrijke vaardigheden zoals samenwerken en onderhandelen. Donderdag presenteerden zij hun bedrijven tijdens een verkoopbeurs. ,,Het voortraject is erg leuk, maar wat nog veel belangrijker is: het is erg leerzaam”, aldus meester E. Lommers van groep 8c. De winst die de miniondernemingen hebben gemaakt komt ten goede aan de Stichting Kimon, die kinderzomerkampen organiseert in Roemenië.

Door Ria Scholten

Om 15.15 uur werd de beurs door de directeur van de school, meester A. Aarnoudse, geopend. Hij wenste de deelnemers alle succes toe. Veel ouders en broers en zussen kwamen een kijkje nemen en vergaten natuurlijk niet om aankopen te doen. Ook tijdens avondopenstelling was het een drukte van belang. Verschillende ondernemers probeerden bij het scheiden van de markt hun laatste spulletjes aan de man te brengen. ,,Ik vind het leuk om te vertellen waar de kinderen zich de afgelopen maanden mee bezig hebben gehouden, maar dan kunnen we beter een wat rustigere plek opzoeken”, lachte meester Lommers.

,,We zijn eerst begonnen met de functieverdeling. Alle bedrijven hebben zeven afdelingen: directie, inkoop, productie, administratie, ontwerp, marketing en personeelszaken. De kinderen moesten zelf de taken verdelen en dat verliep op zich soepel. Bij enkele bedrijven was er wel wat overleg nodig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vervolgens zijn de ondernemers op zoek gegaan naar een product om te verkopen en in dat kader hebben ze een marktonderzoek gehouden. De ondervraagden hadden de keuze uit vijfentwintig artikelen en konden onder andere aangegeven welk product zij het leukst vonden en wat zij ervoor zouden willen betalen. Daarna kwam de afdeling inkoop in beeld en kon uiteindelijk de verkoopprijs worden vastgesteld.”

Het resultaat van alles inspanningen was een divers aanbod in de vorm van notitiesets, superklokkies, beachbags, pennen met een antistress smiley of wereldbol, beachballsets, koffiemokken met een geïntegreerde lepel, paraplu’s en bekers met krijt. Heel origineel was de klokman, een kneedbaar klokje met memoclip en magneten in de voeten. Ook de digitale vetverbrander, een springtouw met een handige sprongen- en calorieënteller, was een echte topper.

De opbrengst van alle bedrijvigheid bedroeg rond de 3500 euro, maar dit bedrag kan nog oplopen want er zijn veel nabestellingen. De leerlingen hielden er een goed gevoel aan over. Arnoud Spruyt (12 jaar): ,,Alles vooraf regelen met de collega’s binnen het bedrijf was een uitdaging. Ook zijn er winkels en bedrijven die ons hebben gesponsord. Ik vind het echt goed dat ze dit gedaan hebben.“ De kinderen kregen na afloop het certificaat Jong Ondernemen uitgereikt als herinnering.

advertentie
advertentie