Toerisme stijgt in het Groene Hart

1 juli 2009 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT/REGIO - Onlangs verrichte ZKA Consultants & Planners in opdracht van de stichting ‘Groene Hart, kloppend hart’ een herhalingsonderzoek naar de economische betekenis van het Verblijfstoerisme in het Groene Hart. Gelijktijdig met deze zogenaamde ‘éénmeting’ vond er een nulmeting voor de watersport plaats. Deze was bij de eerste meting in 2006 buiten beschouwing gebleven. De stichting 'Groene Hart, kloppend hart' maakt deel uit van het ‘Groene Hart’ waarin wordt samengewerkt met Groene Hart Bureau voor Toerisme en Groene Hart Landwinkels. Een van de doelstellingen is: ‘meer bezoekers langer dan 24 uur in de regio te houden en herhalingsbezoek te bevorderen’. Uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat de bijna driehonderd deelnemers van de stichting op de goede weg zijn.

De stijging van de toeristische bestedingen (17%) is aanzienlijk. Relatief gezien zijn de Bed & Breakfasts (56%), de bungalowparken (31%) en de groepsaccommodaties (24%) qua overnachtingen het hardst gegroeid. Het aantal overnachtingen op campings in het Groene Hart is gedaald, wat overeenkomt met de landelijke trend. Overigens blijkt nu dat campings door Nederlanders worden herontdekt; het is duidelijk waarneembaar dat in deze ‘economische dip’ de Nederlanders weer ontdekken hoe mooi Nederland is. Dit geldt ook in sterke mate voor het Groene Hart.

Het rapport is als volgt samen te vatten:

Het Groene Hart telt totaal circa 425 bedrijven op verblijfstoeristisch gebied (inclusief jachthavens). Daarvan hebben er circa 280 meegewerkt aan dit onderzoek. Dit betekent een respons van 67%, wat als hoog kan worden aangemerkt. Overigens hebben zich nog niet alle jachthavens aangesloten bij ‘Groene Hart, kloppend hart’.

In totaal vonden in 2008 in het Groene Hart ruim 1,3 miljoen overnachtingen plaats. Dit aantal is inclusief passantenovernachtingen in jachthavens, maar exclusief de overnachtingen op vaste ligplaatsen en op vaste plekken op campings. Daarmee zou dit cijfer nog hoger uitgevallen zijn. Vooral in hotels (43%) en op campings (31%) is een groot deel van deze overnachtingen gerealiseerd. Het aantal overnachtingen in 2008 in het Groene Hart in de categorie Bed&Breakfast bedraagt ongeveer 29.000, een toename van 56% ten opzichte van 2005.

Verblijfstoeristen komen vooral naar het Groene Hart vanwege de Hollandse omgeving (56%) en om te fietsen (47%). Bezoek aan (omliggende) steden, watersport, wandelen, attracties en bezienswaardigheden scoren ook hoog (20-30%). Van de toeristische verblijfsgasten in het Groene Hart is circa 13% afkomstig uit het Groene Hart zelf; ongeveer 21% komt uit de rest van de Randstad en 48% uit de rest van Nederland. Circa 18% is bezoek uit het buitenland.

De verblijfstoeristen (inclusief watersporters) in het Groene Hart hebben in 2008 gezamenlijk ruim € 220 miljoen besteed, het meeste aan verblijf (38%) en horeca (25%). Hotelgasten en watersporters (door het grote aantal vaste ligplaatsen) zijn goed voor circa 80% van de bestedingen (beide 40%).

De bestedingen creëren werkgelegenheid voor circa 2625 voltijdbanen. Door parttime- en seizoenwerk schept het verblijfstoerisme in het Groene Hart daarmee in totaal werk voor circa 3675 personen.

Ten opzichte van de nulmeting over 2005 zijn de verblijfstoeristische bestedingen (exclusief watersport) in het Groene Hart met circa 19 miljoen euro toegenomen, ofwel een groei van 16,7%. Ook de werkgelegenheid steeg, namelijk met 5,6%.

De groei van de bestedingen betreft voor 77% een volume-effect (meer overnachtingen, onder andere door hogere bezettingsgraden in de meeste categorieën én meer vaste kampeerplaatsen); voor 23% is dit een prijseffect.

advertentie
advertentie