'Veel controle op snelheid heeft effect'

4 augustus 2009 om 00:00 Nieuws

Maria Wiebosch

op werkbezoek

bij de politie

H’VELD/G’DAM - In vliegende vaart scheurde burgemeester Maria Wiebosch van de gemeente Hardinxveld-Giessendam gisteren door de Alblasserwaard. Niet zomaar. Tijdens haar werkbezoek aan de verkeerspolitie van Zuid-Holland Zuid kreeg zij een uitgebreide rondleiding met een rit in de ‘beruchte’ video-auto als toetje van de bijeenkomst.

Samen met verkeersagent Erik van Brummelen spoorde zij de echt-veel-te-hard-rijders op. ,,De video-auto is alleen bedoeld voor mensen die met hun auto of motor meer dan dertig kilometer te hard rijden”, legt hoofd A. J. Doeser van de Regionale Verkeers Ondersteuning (RVO) van de politie Zuid-Holland Zuid uit. ,,Dat komt helaas nog maar al te vaak voor.”

De verkeerpolitie heeft een praktisch en ruim gebouw met grote garage vlak naast de A15 in Hardinxveld-Giessendam als uitvalsbasis. Doeser legde de burgemeester eerst in het kort uit wat de werkzaamheden van deze afdeling zoal zijn. Er werken hier circa vijftig medewerkers. Van hieruit wordt het hele gebied van de Hoeksewaard tot en met de gemeente Zederik op het gebied van verkeer bediend. ,,We hebben drie afdelingen”, somt Doeser op. ,,Handhaving, Ongevallen en Beleidszaken. En hier is de afdeling politiehonden gehuisvest.”

Burgemeester Wiebosch wil weten of het huidige ‘zero tolerance’ beleid bij verkeerscontroles voldoende effect heeft. Doeser kan dat beamen. ,,Eigenlijk is mijn baan leuker geworden,” nuanceert hij. ,,Vroeger moest ik veel vaker slecht nieuws bij de mensen thuis brengen dan nu het geval is.” Snelheidscontroles worden veelvuldig gehouden, met flitskasten, radarauto, lasergun of de video-auto. ,,Neem nou de provinciale weg N214 Meerkerk-Papendrecht. Daar vielen vroeger jaarlijks zeven doden. Nu is het aantal slachtoffers teruggebracht naar twee vorig jaar. Maar dat ongeval was niet veroorzaakt door te snel rijden.” Doeser noemt verder nog een aantal ‘gevoelige’ wegen zoals de N217 in de Hoeksewaard, maar ook binnen de bebouwde kommen in de regio zoals de Stationsweg in Sliedrecht, vroeger de Peulenstraat in Hardinxveld (,,maar dat is met de rotonde bij de bank wel verbeterd”), de Banneweg en de Haarsekade in Gorinchem. ,,Daar heb je dat sluipverkeer van de A27. Bij Meerkerk gaan ze van de snelweg af en crossen via Hoog Blokland soms met hoge snelheid richting Gorinchem en dan in volle vaart de Haarsekade op. Wij zetten de radarauto dan net achter het viaduct. En ja, zero tolerance is echt het enige dat helpt.”

Burgemeester Wiebosch wil van de hoed en de rand weten en noemt het in deze tijd van bezuinigingen ‘a hell of a job’ om voldoende blauw op straat te houden. Zij wil weten of er voldoende bezetting is om bijvoorbeeld verkeer bij scholen te controleren en of de contacten met wijkagenten voldoende zijn, bijvoorbeeld bij klachten over te hard rijden zoals de Parallelweg in Hardinxveld. ,,Jazeker,” bevestigt Doeser. ,,Als er veel klachten zijn, gaan we zelf kijken en houden we met een lasergun een ‘subjectieve controle’. Het valt vaak nog wel mee hoor. En dat kunnen we de bewoners van zo’n straat dan laten zien.”

Op de foto v.l.n.r: Burgemeester Maria Wiebosch, hoofd Doeser van de verkeerspolitie en motoragent Gerco Gijsbers.

advertentie
advertentie