Slimme kids worden op proef gesteld

26 november 2009 om 00:00 Nieuws

Maaskant spreekt liever niet over hoogbegaafde kinderen. ,,Het zijn slimme kinderen die hun eigen onderwijsbehoeften hebben. Net als kinderen die moeite hebben mee te komen hebben ze extra aandacht nodig. In de les komen we daaraan tegemoet door aangepast werk, maar we wilden graag iets meer doen.

SLIEDRECHT - ,,Via aangepast werk komen we al tegemoet aan hun onderwijsbehoeften. De plusklas kan je zien als het toefje slagroom op de taart.” Aldus Jolanda Maaskant, locatiedirecteur van CBS Prins Willem-Alexander aan de Prof. Van der Waalslaan. Ze coördineert namens de Vereniging Christelijk Onderwijs Sliedrecht (VCOS) de onlangs in het leven geroepen plusklas. Vijftien begaafde kinderen uit groep 7 en groep 8 komen elke dinsdagmorgen bij elkaar om op de proef te worden gesteld. Ze geven gestalte aan de werkgroep Willie Wortel. Door Erik de Bruin

In de plusklas worden ze voortdurend uitgedaagd. Ze moeten creatief denken en houden zich bezig met projecten die nieuw zijn en waar ze zich echt in moeten vastbijten. Dat is niet altijd leuk, het kan ook heel moeilijk zijn. Bijvoorbeeld het leren van Chinese woordjes. Niet dat het zo heel belangrijk is, maar ze leren wel stampen. Iets dat ze niet gewend zijn omdat ze de gewone lessen heel gemakkelijk kunnen volgen. Als ze worden ‘ondervraagd’ gaan ze ‘onderpresteren’. Daar moet je als school waakzaam voor zijn want het kan leiden tot afwijkend gedrag. Later, op de middelbare school, kunnen ze vastlopen omdat ze nooit hebben geleerd om te gaan met moeilijke lesstof; nooit hebben leren leren.

Eigen inbreng

Volgens Hermy van Eck, die lesgeeft aan de vijftien Wille Wortels, leren ze ook samenwerken. ,,Het volgende onderwerp is water. Na een korte uitleg gaan ze in groepjes van twee aan de slag om een presentatie te geven over een deelontwerp. Dat kan zijn in de vorm van een spreekbeurt of een werkstuk, maar het kan ook een maquette zijn.”

Van Eck vervolgt: ,,Ze hebben veel eigen inbreng en omdat ze het met z’n tweeën doen is het van belang dat ze een goede taakverdeling maken. Zo ontdekken ze waar ze niet goed in zijn. Het idee achter de plusklas is dat hun sociale vaardigheden verbeteren en dat ze in feite voortdurend worden geprikkeld na te denken en mee te denken. Vanmorgen heb ik ze bijvoorbeeld gevraagd hoe je een vaccinatieprogramma op poten zet.”

Poppenkast

De kinderen smullen van het toefje slagroom. Pepijn: ,,Voor de eerste les dacht ik: wat is dit nu? Ik vond het heel apart en ik vond het ook jammer dat ik daardoor de gymles zou missen. Nu vind ik het de leukste les van de week. Op maandagavond denk ik er vaak al aan.” Thijmen is ook enthousiast: ,,Het is in de klas veel rustiger. Er wordt bijna niets uitgelegd, je gaat gewoon aan de slag waarbij je heel goed moet nadenken waar je mee bezig bent.” Hij noemt als voorbeeld de poppenkastvoorstelling die ze rond Sinterklaas of Kerst op hun eigen school moeten geven aan kleuters. ,,We moeten het zelf allemaal regelen en we mogen zelf het verhaal bedenken.” ,,Maar het moet wél een voorstellig voor kleuters zijn”, vult Denise haar buurman aan. ,,Het mag niet te spannend zijn en kleuters vinden het leuk om mee te doen. Zo makkelijk is het dus niet.” Denise slaat de spijker op z’n kop. De plusklas is niet gemakkelijk, maar in de ogen van de leerlingen wel leuk en héél uitdagend.

advertentie
advertentie