Toch meer groen op Stationsweg

20 januari 2010 om 00:00 Nieuws

Monument moet

wijken voor

grotere rotonde

SLIEDRECHT - 80.000 euro moet het ‘ongeveer’ kosten. De verplaatsing van het monument op het Bonkelaarplein. Dat is nodig om een rotonde met een diameter van vijftien meter aan te leggen op de kruising Stationsweg - Rembrandtlaan waardoor het verkeer beter kan doorstromen. Deze variant heeft de voorkeur van het college van burgemeester en wethouders en werd afgelopen maandag tijdens de informerende raadsvergadering gepresenteerd aan de aanwezigen. En als het vlot verloopt en de raad 8 februari instemt met de plannen wordt in mei begonnen met de nieuwe rotonde en kan het verkeer eind augustus of begin september gebruik maken van de vernieuwde kruising.

Door Marjanne Dijkstra

Inmiddels wordt al veel langer gesproken over de nieuw aan te leggen rotonde dan de vier maanden die het duurt om de huidige kruising om te bouwen tot een rotonde. Al in 2005 prijkte de aanleg van de rotonde op het Verkeerscirculatieplan van de gemeente Sliedrecht. De gemeenteraad van Sliedrecht gaf in maart vorig jaar het college de opdracht om meer varianten uit te werken. De raad gaf hiermee gehoor aan de roep van een grote groep burgers die in actie kwam nadat bleek dat voor aanleg van de rotonde een heel aantal bomen aan de Stationsweg moesten worden gekapt.

In de tussentijd werd een milieueffectrapportage uitgevoerd, vertelde Leen de Jong, projectleider van de gemeente. ,,De adviezen daaruit zijn dat groen voor luchtkwaliteit niet tot het belangrijkste doel mag worden verheven, maar dat we daar waar nodig wel maatregelen moeten nemen. De groenmaatregelen bestaan uit de keus voor de kastanjeboom. Eerder kozen we voor de zilverlinde, maar de kastanje heeft een meer karakteristieke waarde. Ook worden blokhagen van de haagbeuk geplaatst.”

Op de Stationsweg worden dus nieuwe kastanjes geplaatst met haagjes tegen fijnstof. De vergrootte rotonde wordt gevuld met drie Japanse notenbomen en diverse planten, legde medewerker plantsoenen van de gemeente Jeroen Sakko uit. Raadslid Marlijn Dekker-De Graaf (CDA) had haar vraagtekens bij de kastanjes: ,,Vorig jaar hebben we enorm gesteggeld om de kastanje, omdat de bestaande kastanjebomen ziek zouden zijn. Nu kunnen er wel opeens nieuwe kastanjes bij worden geplaatst, zijn die oude opeens genezen?” Sakko zei geen oplossing te hebben voor de kastanjebloedingsziekte: ,,De nieuwe bomen kunnen ook ziek worden.”

Behalve de variant met de rotonde met een diameter van vijftien meter en de verplaatsing van het monument presenteerde projectleider De Jong nog vier mogelijkheden voor de kruising. De aanleg van een rotonde met de diameter van dertien meter, de aanleg van nieuwe verkeerslichten met een extra opstelstrook op de Stationsweg, een rotonde met fietsers in de voorrang en de laatste mogelijkheid was het handhaven van de bestaande situatie waar opnieuw wordt geasfalteerd en een nieuwe verkeersregelinstallatie wordt aangelegd.

Een rotonde heeft altijd de voorkeur van b&w, zo zei niet alleen verantwoordelijk wethouder Remco van de Ven, maar ook Hans Appeldooren, verkeerskundige van de gemeente. Appeldooren: ,,In het algemeen is een rotonde gewoon veiliger.” Opmerkingen uit de zaal dat er de afgelopen jaren geen enkel ongeluk is geweest op de kruising moest Appeldooren beamen. ,,Dat klopt. Wel zijn er ongelukken gebeurd op de toeleidende wegen. Het blijft echter een hoeveelheid toeval dat er geen ongelukken zijn gebeurd. Studies over gewone kruisingen en rotondes in het hele land hebben uitgewezen dat een rotonde veiliger is. Automobilisten moeten langzamer rijden op een rotonde en zo is de kans op frontale botsingen veel kleiner. Ook is het beter voor de doorstroming van het verkeer.”

advertentie
advertentie