CDA reageert op zes stellingen

22 februari 2010 om 00:00 Nieuws

1. Sliedrecht moet uit het samenwerkingsverband met de Drechtsteden stappen als het geen financieel voordeel oplevert en andere samenwerkingen overwegen (Graafstroom?, Hardinxveld?).

Het CDA wil blijven zoeken naar mogelijkheden om de kosten van het samenwerkingsverband Drechtsteden zo laag mogelijk te houden. Nieuwe vormen van samenwerking zullen ook echt voordeel moeten bieden. Voor het CDA is het op dit moment geen optie om uit het samenwerkingsverband Drechtsteden te stappen; veel zaken zijn al geregeld en het terugdraaien van deze situatie is financieel onverantwoord. Overigens zal – net als de gemeente Sliedrecht zelf – ook de regio de komende tijd niet aan bezuinigingen kunnen ontkomen. Het CDA gaat er kritisch op toezien dat de Drechtsteden op een verantwoorde wijze omgaan met Sliedrechts (belasting)geld.

Het CDA streeft verder naar samenwerking met buurgemeente Hardinxveld-Giessendam. Achtergrond en identiteit van deze gemeente sluiten naar de mening van het CDA zeer aan bij die van Sliedrecht. Aanhaken bij Graafstroom heeft geen prioriteit, ook al omdat deze gemeente volop bezig is samen te gaan met Nieuw-Lekkerland en Liesveld.

Bij alle intergemeentelijke samenwerking blijft overeind dat wat we lokaal kunnen doen ook lokaal moet gebeuren! De huidige vitale gemeente Sliedrecht moet daarom in de ogen van het CDA blijven bestaan.

2. Woningbouw ten noorden van het spoor is uit den boze.

Het CDA kiest voor “groene bouw” ten noorden van de spoorlijn. In de campagne is dit ook meerdere malen uitgesproken. Het gaat daarbij niet om het bouwen van grootschalige en hoge complexen! Nee, het gaat om gedifferentieerde, wat duurdere bouwmogelijkheden ten dienste van hoger en middenkader van bedrijven in Sliedrecht. Deze groene bouw kan plaatsvinden in samenhang met eventueel te realiseren recreatieve mogelijkheden, zoals sportvelden, fietspaden en andere voorzieningen.

De keuze voor groene bouw vloeit voort uit de volgende twee uitgangspunten: het CDA wil meer bedrijvigheid tussen de A15 en de spoorlijn en minder intensief ruimtegebruik (verdichting) ten zuiden van de rijksweg. Verder zullen de toekomstige inwoners van Sliedrecht Noord een positief effect hebben op de lokale economie.

Het CDA wil de groene bouw in Sliedrecht Noord gebruiken voor een geleidelijke overgang naar het landelijk gebied (Groene Hart).

3. De gemeente moet fors bezuinigen. Dit mag ook ten koste gaan van grote projecten.

Zoals de huidige wethouder van financiën aangaf, moet de gemeente Sliedrecht in de komende jaren miljoenen euro’s gaan bezuinigen. Er wordt nu gesproken over bezuinigingen van 3 of 4 miljoen euro (op een begroting van 45 miljoen), maar mogelijk wordt dit nog meer. De kaasschaafmethode biedt dan geen uitkomst. Alle eigen uitgaven in de gemeentebegroting komen onder druk te staan. In de afgelopen vier jaar heeft het CDA zich vanuit de oppositie verbaasd over het gemak waarmee reserves (te veel) zijn aangesproken voor het uitvoeren van projecten. Het CDA heeft al geconstateerd dat bijv. de algemene reserve door de ondergrens is geschoten. Sliedrecht ontkomt daarom niet aan drastische bezuinigingen, waarbij het CDA het minimabeleid, opgroeiende jeugd en de veiligheid zou willen ontzien. Een eerste bezuinigende actie is het terugdringen van dure inhuur voor externe adviezen.

4. Sliedrecht moet alles uit de kast halen voor sluiting van de Derde Merwedehaven in 2012.

Het CDA zet zich in voor een snelle beëindiging van de milieuoverlast aan de overzijde van de Merwede. De Derde Merwedehaven moet volgens het CDA worden gesloten. Het Sliedrechtse CDA heeft hierover onlangs al gesprekken gevoerd met leden van Provinciale Staten. Verlenging van de vergunning zal dan ook niet moeten plaatsvinden. Het CDA vindt dat afvalverwerkers geen toestemming moeten krijgen asbest en ander gevaarlijk vuil te storten in de onmiddellijke nabijheid van woongebieden. De provincie (die in dit geval meerdere petten op heeft en deze moeilijk kan scheiden) moet naar alternatieven zoeken; het benutten van de slufter buitengaats is daarbij een optie. Overigens vindt het CDA dat ook daar het open storten van de volksgezondheid bedreigend afval uit den boze is.

5. Winklerplein moet schot in komen, al is het met een hoge woontoren.

Het CDA is voor het op peil houden van het winkelhart van Sliedrecht. Dit geldt zowel voor de Kerkbuurt als voor het Burgemeester Winklerplein (BW-plein). Daartoe moet door gemeente, ondernemers/winkeliers en bewoners van de omgeving gezamenlijk (!) een goed plan worden ontwikkeld. In het geval van het BW-plein is er nu een prijsvraag uitgeschreven waarbij de winnaar alle vrijheid is gegeven om plannen te maken die ingaan tegen de gevoelens van een aantal partijen; dat vindt het CDA dus geen goede insteek! Voor het CDA is het belangrijk dat de juiste procedures worden gevolgd: burgers horen, bestemmingsplan wijzigen, binnen het plan zoeken naar goede bouwkundige mogelijkheden, overeenkomsten maken en vervolgens uitvoeren.

In de discussies tot nu toe is gebleken dat de meeste politieke partijen moeite hebben met een massieve woontoren van 16 of 18 verdiepingen in het hart van de gemeente. Het CDA gaat er daarom van uit dat in de uitwerking van de plannen hier nog aan gesleuteld kan worden, indachtig de uitspraak in het CDA-programma dat extreme hoogbouw niet aan de orde is.

6. Sliedrecht is verkeersveilig en goed ontsloten.

De laatste jaren is op het gebied van verkeer veel gebeurd in onze gemeente: wegen zijn verbeterd, rotondes aangelegd en vrijliggende fietspaden gerealiseerd. Ondanks alle verbeteringen is de druk op de belangrijkste verbindingen niet weggenomen, omdat het aantal auto’s op onze wegen blijft toenemen. Ook het vrachtverkeer is nog steeds een zware belasting voor het centrum van Sliedrecht. Het CDA snapt dat het moeilijk is om vrachtverkeer te weren, maar wil toch zoeken naar mogelijkheden. Met de aanleg van de rotonde Stationsweg-Rembrandtlaan is het oude verkeerscirculatieplan voltooid. Op korte termijn moet daarom worden gewerkt aan een nieuw plan waarin aandacht wordt gegeven aan het stimuleren van fietsverkeer en het onaantrekkelijk maken van autoverkeer op korte ritten. Het CDA doet dit vanuit een positieve benadering: niet om automobilisten dwars te zitten, maar om fietsers te faciliteren. Fietsen draagt bij aan minder milieuvervuiling en meer vitale inwoners. Een goed verkeerscirculatieplan draagt daarom bij aan een betere leefbaarheid en veiligheid van Sliedrecht.

advertentie
advertentie