PRO SLiedrecht reageert op zes stellingen

22 februari 2010 om 00:00 Nieuws

1. Sliedrecht moet uit het samenwerkingsverband met de Drechtsteden stappen als het geen financieel voordeel oplevert en andere samenwerkingen overwegen (Graafstroom?, Hardinxveld?).

PRO Sliedrecht is voor samenwerking met onze buurgemeenten. Zeker en vooral als het om praktische zaken gaat.

Net als een ruime meerderheid van onze inwoners is PRO Sliedrecht nog niet overtuigd van de "onuitputtelijke" voordelen van de regionale samenwerking in de Drechtsteden. We begrijpen dat die samenwerking op sommige terreinen nodig is, meerwaarde kan opleveren en de onderlinge banden kan versterken.

Van verdere samenwerking in de Drechtsteden kan, wat PRO Sliedrecht betreft, pas sprake zijn na een grondige evaluatie, waarbij de voordelen voor onze inwoners klip en klaar inzichtelijk zijn gemaakt.

2. Woningbouw ten noorden van het spoor is uit den boze.

Ja. En dat vindt PRO Sliedrecht al sinds haar oprichting in 1974.

Niet zoals een enkele partij dat nù ook vindt, omdat provincie en rijk zich verzetten tegen deze aantasting van het Groene Hart, maar omdat er naar ons idee andere oplossingen zijn.

Als u benieuwd bent naar die andere oplossingen, nodigt PRO Sliedrecht u uit voor een bezoekje aan onze website: www.prosliedrecht.nl.

Daar vindt u onder het kopje OPINIE in de Reactie Structuurvisie 2008 onze oplossingen onder de titel: "Wonen in Sliedrecht ? Daar is PRO Sliedrecht voor te porren !!"

3. De gemeente moet fors bezuinigen. Dit mag ook ten koste gaan van grote projecten.

Ja. Onbespreekbaar voor PRO Sliedrecht zijn bezuinigingen op sport- en speelvoorzieningen.

Er mogen geen financiële belemmeringen zijn deel te nemen aan (georganiseerde) sport.

Te weinig lichaamsbeweging is een van oorzaken voor overgewicht bij kinderen, zoals u onlangs in Het Kompas kon lezen. En overgewicht is een ernstig en hardnekkig maatschappelijk probleem, stellen de kinderartsen van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Ze startten daarom vorig jaar een gestarte 'Obesitascarrousel'. De resultaten zijn wisselend, want vooral het motiveren van kinderen blijft een grote uitdaging. Een hogere contributie van een sportvereniging mag geen extra belemmering voor die uitdaging zijn.

4. Sliedrecht moet alles uit de kast halen voor sluiting van de Derde Merwedehaven in 2012.

Ja. PRO Sliedrecht heeft zich de afgelopen raadsperioden steeds druk gemaakt de 3e Merwedehaven onmiddellijk gesloten te krijgen. Dat is niet gelukt. Nu in 2012 de vergunningsperiode afloopt, vindt PRO Sliedrecht dat onze gemeente zich samen met de overige Drechtsteden - is de samenwerking ten minste ergens goed voor - vol moet inzetten om verlenging na 2012 te voorkomen. Dicht !!

Tot aan dat moment mag geen uitbreiding worden gegeven op de huidige vergunning en die vergunning dient ook strikt te worden nageleefd en gehandhaafd.

5. Winklerplein moet schot in komen, al is het met een hoge woontoren.

Ja. Over de hoogte van een woontoren willen we het nog wel even met u hebben. Bij eerdere discussies over herstructurering heeft PRO Sliedrecht gezegd dat in de buurt van voorzieningen (lees er "Hart voor je dorp" nog maar eens op na) bouwen in de hoogte voor de hand ligt. Dat betekent natuurlijk niet dat de "sky the limit" is. PRO Sliedrecht heeft zich kunnen vinden in de hoogte van de nieuwbouw bij de Drechtstreek (omdat daar meer hoge gebouwen staan), was tegen de bouw van de Hoge Lijster (overigens niet alleen vanwege de hoogte) en was ook uitermate sceptisch over de plannen rondom het Burgemeester Winklerplein.

PRO Sliedrecht vindt dat de hoogte van nieuwe bebouwing zich dient te verhouden tot bebouwing in de directe omgeving. Meer algemeen vinden we dat de hoogte van de Grote Kerk (ca. 30 meter) voor ons dorp kan dienen als maatstaf.

Overigens was PRO Sliedrecht stomverbaasd over het terugnemen van het voorstel over het Winklerplein door het college. Echt stomverbaasd, zodat we niet eens meer hebben gevraagd waarom ?

6. Sliedrecht is verkeersveilig en goed ontsloten.

Ja. Maar het kan natuurlijk altijd veiliger.

PRO Sliedrecht blijft zich inzetten voor de veiligheid van voetgangers en fietsers.

Zij krijgen wat PRO Sliedrecht betreft voorrang in het verkeersbeleid.

Voor fietsers is het belangrijk dat er een veilige, vrijliggende fietsroute komt van oost naar west. Op plekken waar die route nu nog niet vrijliggend is, worden de komende jaren aanpassingen gedaan om dat alsnog te realiseren. PRO Sliedrecht is er ook letterlijk voor fietsers (bij rotondes) voorrang te geven. We sluiten daarmee aan bij de landelijke regels en de manier waarop ook onze buurgemeenten dat hebben geregeld (trouwens Sliedrecht zelf ook in Baanhoek-west)

In de straten en op de dijk waar een snelheid van maximaal 30 km. is toegestaan, pleit PRO Sliedrecht er voor het fysiek onmogelijk te maken harder dan toegestaan te rijden.

Verkeersdrempels zijn daarbij geen goed middel. Beter zijn voorzieningen waardoor automobilisten op tegenliggers moeten wachten, zoals in de A.W. de Landgraafstraat en de Catsstraat.

advertentie
advertentie