Open brief aan formateur Van Meeuwen

12 maart 2010 om 00:00 Nieuws

Geachte heer Van Meeuwen,

Dat PRO Sliedrecht niet tot uw vriendenkring behoort is al jaren duidelijk. Al sinds 1994 (de eerste keer dat de SGP/CU de grootste fractie in de Sliedrechtse gemeenteraad werd) hebben gesprekken met onze partij over deelname aan het college nooit langer dan – pakweg – een uur geduurd. Steeds lukte het u om wel iets te vinden om vooral niet met PRO Sliedrecht verder te gaan. Soms op grond van ook door ons erkende punten, soms vergezochte, soms zelfs met argumenten die met de titel klinkklare onzin nog netjes worden benoemd. Maar altijd werd nog wel enig argument of motief gegeven.

Nu zelfs dat al niet meer. Ja, behalve dan dat PRO Sliedrecht “voorlopig” niet meer mee doet. Maar ook dat, beste meneer Van Meeuwen is een eerder gehoorde.

PRO Sliedrecht kan dus alleen maar gissen naar het waarom. Gelukkig hebben de partijen (CDA en PvdA), waar u wel mee wilt gaan regeren, in een openbare bijeenkomst uitgelegd waarom zij de beste partners voor u kunnen zijn. Het CDA, dat snappen we, de ene christelijke partij doet het samen met de andere christelijke partij. We weten ook wel dat u vier jaar geleden het CDA met pijn in het hart uit het college zag vertrekken. Als ze toen hadden gezegd hoe hun kandidaat van buiten heette, was dat niet gebeurd en nu de christelijke partijen samen voor het eerst in de bestaansgeschiedenis van ons Sliedrecht de meerderheid in de gemeenteraad hebben, zullen we dat weten ook.

Maar de PvdA? Drie zetels verlies en dan meedoen omdat ze zo een constructief zijn geweest en bruggen hebben gebouwd? Want dat zijn de redenen die de PvdA zelf in het openbaar heeft genoemd. Onzin. PRO Sliedrecht heeft u de belofte gedaan niet uit ons vertrouwelijk overleg te citeren.

Tussen twee haakjes: We hebben besloten niet meer in dit soort vertrouwelijke (fractie)achterkamertjes verzeild te willen raken. Maar op een punt kunnen we die vertrouwelijkheid niet handhaven: in ons overleg met u kwam aan de orde of we voortgang zouden willen geven aan onder andere het Winklerplein. Hanny Visser heeft hierover ook al iets gezegd in de krant, net als over het Watertorenterrein.

Onze delegatie vroeg waarom die nu gewenste voortgang er door het college was uitgehaald. Het was toch uw wethouder, de heer Tanis, die het voorstel in de raad terughaalde? Uw antwoord was onthutsend: het college haalde het voorstel terug omdat een van de collegepartners van standpunt was veranderd: de PvdA. Over een constructief coalitiegenoot gesproken. En bruggenbouwer? We hebben daar richting PRO Sliedrecht geen enkel beeld bij.

Tot slot …. de stap die u nu heeft gezet toont een minachting voor de 2035 kiezers die PRO Sliedrecht stemden en voor PRO Sliedrecht zelf. Want zelfs onze suggestie om als niet de vorming van een SGP-CU/PRO Sliedrecht-college (onze eerste voorkeur) mogelijk zou zijn, dan te kiezen voor een college SGP/CU, CDA en VVD lapt u geheel aan uw laars.

Meneer Van Meeuwen, namens 2035 Sliedrechtse kiezers, wenst PRO Sliedrecht u heel veel succes.

Namens PRO Sliedrecht

Hanny Visser