Bouw compressorstation nu op volle toeren

21 april 2010 om 00:00 Nieuws

WIJNGAARDEN - Over krap anderhalf jaar moet het gascompressorstation in Wijngaarden operationeel zijn. Het heeft lang geduurd, diverse gerechtelijke procedures zorgden voor het ophouden van de bouwvergunning, maar sinds die vorige week door de gemeente werd afgegeven, is het enorme bouwkarwei meteen in een stroomversnelling geraakt. Dagelijks zijn hier nu zo’n 120 man aan het werk. Twee grote heimachines stampen er per dag zo’n 60 betonnen palen van pakweg 18 meter lengte de grond in. En daar komt binnenkort nog een derde bij.

Door Johan Heijkoop

Dat gaat naar verwachting twee maanden duren. De fundering van het compressorstation komt op bijna 3400 heipalen te rusten, die op veel punten niet veel meer dan een meter uit elkaar komen te staan. Nergens anders behoefde Gasunie zo veel te heien. Het geeft aan hoe slap de ondergrond hier is. Zelfs op de plek waar de grote transportleidingen komen te liggen moet worden geheid. Dit vanwege het grote gewicht van de diverse afsluiters die ter hoogte van het station zullen worden aangebracht. Daartoe zal het complete leidingenstelsel, waarvan de bovenkant nog altijd op een diepte van 2.70 meter komt te liggen, in een betonnen bak worden aangelegd.

Het compressorstation in Wijngaarden komt precies op een kruispunt van hoofdtransportleidingen te liggen. In oost-west richting ligt al een leiding van het Brabantse Ravenstein naar de Maasvlakte, welke hier een T-splitsing vormt met een leiding vanuit Beverwijk. In zuidelijke richting wordt nu een grote leiding met een doorsnee van 1.20 meter naar het Belgische Zelzate, net onder Zeeuws-Vlaanderen, aangelegd. Even buiten het station moet deze overigens in plaats van onderheid juist worden verankerd om te voorkomen dat hij straks in de slappe veenbodem omhoog komt.

Persvoorlichter Gerben van Dijk van Gasunie vertelt dat de werkzaamheden in Wijngaarden onderdeel zijn van een masterplan, dat voorziet in de extra aanleg van in totaal zo’n 500 kilometer hoofdtransportleiding ter uitbreiding van de noord-zuid route en de bouw van twee extra compressorstations. Dit met het oog op de stijgende vraag naar gas. Hij legt uit dat de energievoorziening in de toekomst weliswaar steeds meer op onder meer zon en wind gestoeld zal zijn, maar dat die natuurlijke bronnen niet altijd op elk gewenst moment voldoende beschikbaar zullen kunnen zijn. ,,Dan moeten centrales dus op soms heel korte termijn kunnen overschakelen en daarvoor leent gas zich het beste, veel beter dan bijvoorbeeld kolen of kernenergie”, aldus Van Dijk.

Verder zegt hij dat Nederland zich ten doel heeft gesteld om op het gebied van gasdistributie een vooraanstaande rol te (blijven) spelen in West-Europa. Dit betekent onder meer dat de toenemende hoeveelheden hoogcalorisch gas uit Rusland en Noorwegen, dat via Groningen ons land binnenkomt, bijvoorbeeld tot Zelzate moet kunnen worden doorgevoerd. En om het gas daar te kunnen krijgen is een compressorstation in Wijngaarden nodig. ,,Want”, legt Van Dijk uit, ,,op ongeveer elke 100 kilometer transportleiding is een compressorstation nodig om voldoende druk op de leiding te kunnen houden.” Die druk moet daarvoor van pakweg 40 naar maximaal 80 bar kunnen worden opgevoerd.

Op het station in Wijngaarden zal dat vanaf begin oktober volgend jaar met het oog op milieu en bedrijfszekerheid gebeuren met alleen elektrisch aangedreven compressoren, vier in totaal. Overigens zal het nu nog zo’n 500 meter zuidelijker aan het Westeinde gelegen reduceerstation worden verplaatst en bij het compressorstation worden geïntegreerd.

advertentie
advertentie