Maatschappelijke stage goed voor leerlingen en maatschappij

28 juli 2010 om 00:00 Nieuws

Volgens hun docenten Sonja Wojcik en René Kilian, verantwoordelijk voor de stages en de jongeren, is zo’n stage erg prettig voor de leerlingen, maar ook de maatschappij is erbij gebaat: “Zij kunnen kennismaken met werk én zij doen iets goeds voor de maatschappij, zij kunnen helpen zonder daar iets voor terug te krijgen”.

SLIEDRECHT - Binnen en buiten de school voor praktijkonderwijs “De Sprong”, gelegen aan de Elzenhof, zijn leerlingen tijdens hun schoolcarrière bezig met maatschappelijke stages. Ervaring opdoen met werken, kennismaken met het bedrijfsleven en iets voor de samenleving betekenen zijn belangrijke aspecten voor het stagebeleid.

De leerlingen lopen 48 uur stage tijdens hun schoolcarrière, 18 uur binnen de school en 30 uur erbuiten. Dat laatste kan ook in periodes buiten de schooltijden, zelfs tijdens het weekend of de schoolvakanties zijn. De docenten volgen de leerlingen en bezoeken de bedrijven waar zij stage lopen, zij zijn samen met de leerlingen verantwoordelijk voor een goed verloop van de stage. Voorafgaand aan de stage krijgen de leerlingen binnen de school naast een stukje theorie ook te maken met het bewust worden van de omgeving, ze hebben bijv. al 3 x een kerstdiner verzorgd (dat elk jaar over-inschrijvingen kent). Ook zie je de leerlingen gewapend met prikstok en vuilniszak in de wijk bezig om vuil te verzamelen, zij brengen folders rond in de omgeving waarin verteld wordt over de activiteiten van de school of zij verzorgen voor de buurtkinderen een spelletjesmiddag. Buiten de school kan de stage zich afspelen op een kinderboerderij, in een verzorgingshuis, in een speeltuin, bij een vereniging etc.

De leerlingen Karim en Stephanie, beiden 14 jaar oud, zijn erg enthousiast over de stageperiode. Stephanie werkte op een paardenmelkerij. “Ik moest de stallen uitmesten, de paarden voeren en borstelen, helpen bij de lessen, het was echt hartstikke leuk “ ze glimt helemaal als ze erover vertelt “ik heb er zelfs een vriendschap aan over gehouden met Mirjam” vertelt zij. Karim is al net zo enthousiast: “Ik hielp bij een handbalvereniging met het trainen van de jeugd, moest materialen verzorgen, ik keepte tijdens de trainingen zodat de spelers goed konden oefenen”. Met groot gemak noemt Karim 10 activiteiten waaraan hij meewerkte bij de vereniging. Karim was zo enthousiast dat hij 58 uur stage liep in plaats van de verplichte 30 uur.

Kilian en Wojcik: “ De leerlingen vinden het dikwijls zo leuk tijdens de stage dat sommigen niet meer terug naar school willen, ze willen soms liever in het bedrijf blijven werken waar ze stage lopen, één leerling hield er ook een (bij)baantje in het zwembad aan over”. Gemotiveerde leerlingen en hun enthousiasmerende begeleiders werken eraan dat de toekomst van de jongeren er beloftevol uitziet. De samenleving kan op hen rekenen, bedrijven en instellingen kunnen hun deuren open zetten voor de nieuwe generatie werknemers.

advertentie
advertentie