Cliëntenraad kan zich weer profileren

13 januari 2011 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - Cliëntenraad Sliedrecht heeft voor het eerst in ongeveer vijftien jaar weer de beschikking over een eigen ruimte waarin elke woensdagmorgen van 09.00 tot 12.00 uur spreekuur plaatsvindt. Wethouder Johan Lavooi en Henk Gravesteijn, de directeur van Tablis Wonen, kwamen gistermorgen langs dit heuglijke moment in te wijden. Dat deden ze tezamen met de groep vrijwilligers die gestalte geeft aan de cliëntenraad.

Door Erik de Bruin

De groep is het afgelopen jaar gegroeid naar zes personen. Eén van de nieuwe aanwinsten is Cenner Uyar. Zij werd speciaal genoemd in het toespraakje van voorzitster Linda Both omdat van haar wordt verwacht dat ze een brug kan slaan naar de Turkse gemeenschap. Bruggen slaan wordt sowieso een belangrijk element. ,,We moeten elkaar versterken op sociaal gebied”, zegt Lia Hertog. ,,We gaan kijken hoe we kunnen samenwerken met Buro Sociaal Raadslieden en wat we eventueel samen kunnen doen met Tablis Wonen. Bovendien willen we op bezoek gaan bij de Voedselbank.” De voornaamste functie die de cliëntenraad uitoefent is het helpen van mensen die een uitkering ontvangen of een laag inkomen hebben. Both: ,,Mensen die vraagstukken hebben waar ze bij de Sociale Dienst tegenaan lopen kunnen bij ons een afspraak maken. Wij proberen ze op weg te helpen via folders, het invullen van formulieren of door uit te zoeken waar ze moeten zijn bij de Sociale Dienst. Soms is het bieden van een luisterend oor het belangrijkst.” Lia: ,,Ook weten veel werkende mensen die rond het sociaal minimum zitten niet dat er potjes zijn waarvan ze gebruik kunnen maken. Wij geven handvatten mee en laten zien wat de mogelijkheden zijn.” Doordat de groep vrijwilligers enigszins was uitgedund slaagde men er niet meer in het hoofd boven het maaiveld uit te steken waardoor nauwelijks meer een beroep werd gedaan op de intermediairrol die de cliëntenraad vertolkt en de gratis adviezen die zij verstrekt. De cliëntenraad werd voor de gewone burger een beetje onzichtbaar. Temeer omdat zij al heel lang geen eigen spreekuurruimte meer heeft. Met dank aan Tablis Wonen is daar verandering in gekomen. Sinds gisteren mogen ze elke woensdagmorgen van 09.00 tot 12.00 uur gebruik maken van het kantoortje van de huismeester van De Valkhof om cliënten te ontvangen. Om op spreekuur te komen dienen ze wel van te voren contact op te nemen met Jopy de Groot via tel. 06-11844374. ,,Ik hoop dat het spreekuur tot klantversteviging leidt”, sprak wethouder Johan Lavooi. ,,Sociale Dienst Drechtsteden telt vijfduizend cliënten waarvan er driehonderd in Sliedrecht wonen. Het is niet zo dat zij de weg naar de Sociale Dienst niet weten te vinden. Bovendien hebben we een goed functionerend Buro Sociaal Raadslieden met deskundige krachten. Regent het klachten? Ook niet. Vorig jaar is de klanttevredenheid gemeten. Daar kwam een 6,9 uit terwijl het doel een zeven was. Waarom is zo’n lokale cliëntenraad dan nodig? Omdat er toch een paar dingen opvallen. Het is belangrijk in de gemeente een club te hebben die een vinger aan de pols houdt.”

advertentie
advertentie