Twitter krijgt steeds meer fans in Sliedrecht

23 maart 2011 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - ,,Het is nog veel te prematuur om daar nu al iets over te zeggen'', zegt gemeentevoorlichtster Monique Boer als haar wordt gevraagd of de gemeente iets met het fenomeen Twitter gaat doen. Ze heeft wel een eigen account aangemaakt om te verkennen wat het inhoudt en welke voor- en nadelen eraan zijn verbonden. Het Kompas heeft zes Sliedrechters die actief gebruik maken van deze vorm van sociale media, gevraagd hier hun licht over te laten schijnen.

Door Erik de Bruin

,,Tijdens de crisiscommunicatie rond de brand op rangeerterrein Kijfhoek en de chemische brand in Moerdijk is Twitter een uitstekend communicatiemiddel gebleken'', aldus Monique Boer, die nogmaals benadrukt dat het in Sliedrecht nog niet eens in de kinderschoenen staat. Logischerwijs wil ze geen verwachtingen wekken. Het triggert haar wel, al volgt ze alleen andere twitteraars om te ontdekken wat het is. De meesten blijken zo te beginnen. Van de ondervraagden geeft iedereen aan dat ze eerst even de kat uit de boom kijken. Soms noodgedwongen. ,,Ik tweet nu veel meer omdat ik een Blackberry (type mobiele telefoon met internetverbinding, red.) heb'', zegt Tamara Visscher, die maandagavond werd benoemd tot vice-voorzitter van Wijkplatform Centrum. Het nieuws werd direct wereldkundig gemaakt door Anton van Rees, die het medium stevig omarmt. ,,Ik vind het een mooi medium om je mening te geven en daarmee een bepaalde discussie uit te lokken. Als raadslid (hij zit in de PvdA-fractie, red.) moet je af en toe wel op je vingers bijten. Je kan niet voor je beurt praten.''

Van Rees is de enige die ook veel tweet over waar hij privé mee bezig is. Zoals het uitlaten van de hond en een feestje van zijn tienerdochter. De anderen hechten er veel waarde aan Twitter vrijwel uitsluitend beroepsmatig te gebruiken. Zoals Dennis van Campen, die vorig jaar een eigen ontwerpbureau is begonnen en Twitter gebruikt om reclame te maken en te laten zien met welke opdrachten hij bezig is. Tussen de bedrijven door probeert hij zijn studie Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit af te ronden. Voor zijn afstudeeropdracht onderzoekt hij het wijkgericht werken in Sliedrecht. ,,Om dat beter te promoten zou je Twitter kunnen gebruiken. Je kan er een bepaalde doelgroep mee bereiken die je op andere manieren niet bereikt.''

Sliedrechter Peter Donk, werkzaam voor de redactie Binnenland van het NOS Journaal, was in het begin niet enthousiast ('ik vond het een theekransje'), maar ziet nu wel de voordelen in. ,,Wat beroepsmatig heel handig is, is dat je razendsnel in contact kan komen met mensen die je voor een bepaald nieuwsitem nodig hebt. Probeer je een minister of staatssecretaris via de gangbare weg te pakken te krijgen dan duurt het soms oneindig lang. Tweet je zo iemand dan krijg je meestal in een mum van tijd een reactie. Negentig procent van wat ik tweet is overigens NOS-gerelateerd en gaat over landelijk nieuws. Van Sliedrecht en omgeving volg ik mijn vakgenoten en de wijkagenten.''

In Sliedrecht is Robert Koeman de twitterende wijkagent, die zijn volgers enthousiast een inkijkje geeft in het lokale politiewerk.

Ook de Kompas-redacteuren zijn te volgen: @ErikdeBruinBDU, @CarlienMV en @AlexMonster1978.

Wat zoal door Sliedrechters over Sliedrecht wordt getweet is vanaf volgende week te volgen in Het Kompas als de rubriek Tweets van de Week van start gaat.

advertentie
advertentie