'Sliedrechtse Kerkbuurt is te lang'

19 mei 2011 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - "Het winkelcentrum is té lang en er zitten rotte kiezen in.'' Dat is de kern van het rapport 'Sliedrecht, Toekomstvisie Kerkbuurt' dat advies- en ontwerpbureau BRO woensdagavond presenteerde aan ondernemers en betrokkenen.

Door Caroline Voorbergen

De gemeente Sliedrecht had BRO gevraagd een beleidskader op papier te zetten over hoe de Kerkbuurt aangepakt zou moeten worden. Het bureau ging hiermee maandenlang aan de slag, hield enquêtes onder de ondernemers en het winkelend publiek, bracht de huidige situatie in beeld met diverse grafiekjes en formuleerde een lange lijst aandachtspunten die verbeterd zouden moeten worden.

Eén van de aandachtspunten die woensdagavond genoemd werden is dat het aanbod niet erg gevarieerd is. De modebranche blijkt goed vertegenwoordigd, maar verder ontbreken er winkels uit andere branches, met name dagelijkse artikelen, en er ontbreken (culturele) voorzieningen. ,,De horeca is bijvoorbeeld slecht vertegenwoordigd. Meer horeca zou veel meer levendigheid in de straat brengen'', lichtte Jan Carel Janssen Venneboer van BRO zijn bevindingen toe.

Een tweede aandachtspunt is de uitstraling. ,,Al is de leegstand met 1375 m2 in totaal zeker niet erger dan in vergelijkbare dorpen, dat neemt niet weg dat je er niets aan moet doen. Die lege panden komen de uitstraling natuurlijk niet ten goede. Daarom zou je een compacter winkelgebied moeten creëren. Gemeente moet nieuwe ondernemers stimuleren zich in het gedeelte tussen Stationsweg en Waterkeringweg te vestigen. Dát is het kernwinkelgebied waar je focus op moet liggen.''

Behalve de leegstand verminderen noemt Janssen Venneboer nog andere zaken die de uitstraling zouden verbeteren. ,,De entree aan de kant van de Stationsweg moet aangepakt worden. En dan bedoel ik het gedeelte vanaf het CJMV-gebouw. Ga ook praten over de carrousel, dat moet absoluut anders. Praat ook met eigenaren wiens puien er slecht onderhouden bij staan. En, heel belangrijk, zorg ervoor dat het Merwedeplein gerestyled wordt. Dit is het belangrijkste plekje van de Kerkbuurt. Hier gebeurt het, ondanks de povere uitstraling van het plein. Hier moet hét ontmoetingsplein voor heel Sliedrecht van gemaakt worden.''

Ook de vele doorgangetjes zijn Janssen Venneboer een doorn in het oog. ,,Het centrum is lek. Je kan via teveel kleine steegjes de winkelstraat op waardoor je mensen niet stimuleert het hele gebied door te wandelen. Ze hoeven natuurlijk niet allemaal weg, want er zitten ook voordelen aan die toegankelijkheid, maar beperk het aantal. Er zitten genoeg steegjes bij die op z'n zachts gezegd niet zo fraai zijn.''

De Sliedrechtse ondernemers luisterden aandachtig naar de opsomming van BRO, soms instemmend knikkend soms hoofdschuddend. De aanpak van de carrousel werd toegejuicht. De focus op het gebied tussen Waterkeringweg en Stationsweg niet. ,,En dus een uitstervingsbeleid toepassen voor het meest westelijke en oostelijke deel? Ik hoor zelfs geluiden over openstelling vanaf de Waterkeringweg voor verkeer? Dat zou heel kwalijk zijn. Daarmee draai je de huidige ondernemers daar de nek om. Ik zou dan liever woningen creëren tussen de bedrijfspanden'', bracht ondernemer Anne de Vries in. ,,Openstelling voor verkeer kan juist ook mogelijkheden bieden'', antwoordde Janssen Venneboer. ,,Maar het zijn natuurlijk slechts onze suggesties. Het is nu aan jullie, ondernemers, eigenaren en gemeente, om met elkaar in gesprek te gaan.''

Zijn collega Hans Broekman haakte hier op in. ,,Het winkelcentrum is te lang en er zitten rotte kiezen in. Daar moeten jullie nú mee aan de slag gaan, voor je Schiedamse situaties krijgt waar de leegstand 30 procent is. Ga in constructief dialoog en formuleer je allerbelangrijkste aandachtspunten. De kennis zit hier aan tafel.''

,,Ik had het niet beter kunnen afronden'', besloot wethouder Hans Tanis de bijeenkomst. ,,Het komt op daadkracht aan. Het is tijd voor actie en daar hebben we elkaar bij nodig.''

Het BRO-rapport gaat nu naar college en gemeenteraad waar het na de zomervakantie aan de orde komt.

advertentie
advertentie