Mokermarkt.nl uit de steigers

29 juni 2011 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - Len van Rekom heeft het afgelopen jaar als kersverse fractievoorzitter van de VVD zijn neus tegen het venster gedrukt. Omdat er op lokaal niveau nogal wat speelt en hij een uitgesproken mening heeft, duikt zijn naam regelmatig op in de media. Dit verhaal staat los van zijn politieke besognes. Samen met zijn zoon Niels heeft hij Mokermarkt.nl opgetuigd, een online-warenhuis waar het volledige assortiment van zestien Sliedrechtse winkeliers op te vinden is.

Door Erik de Bruin

,,Het staat al een paar maanden in de steigers”, steekt Niels van zijn wal. Len: ,,We beginnen nu pas reclame te maken omdat er zoveel ondernemers meedoen dat je van een breed en gevarieerd aanbod kan spreken. Dat is hoe we onszelf in de markt willen zetten. Als je naar Mokermarkt.nl surft, kan je van alles vinden. Natuurlijk betekent dit dat we willen groeien. Als je met zoiets begint, ben je eigenlijk nooit klaar.” Niels zucht: ,,Er gaat veel meer tijd in zitten dan ik had verwacht.” ,,De jeugd van tegenwoordig, hè”, lacht zijn vader. ,,Geld verdienen zonder er iets voor te doen is een illusie. Eerst moet je keihard werken om iets van de grond te krijgen. Als je enige drijfveer is rijk worden, hoef je er niet eens aan te beginnen. We participeren op een ontwikkeling in de markt en zijn blij dat we winkeliers kunnen helpen. Toen we ze spraken over Mokermarkt.nl hebben we ze ook gevraagd waarom ze niet zelf al van start zijn gegaan met de online-verkoop van hun producten. Veel winkeliers hadden daar wel over nagedacht. Ze hebben de stap niet gezet omdat ze de kennis niet hebben, maar er zijn ook winkeliers van de oude stempel die nieuwe ontwikkelingen hekelen.”

Webshoppen wordt steeds populairder. ,,Winkeliers vallen bij bosjes en dat wordt écht niet veroorzaakt door de economische crisis. Het gemakt dient de mens. De mogelijkheden via Internet zijn eindeloos. Negentig procent van de mensen die vanachter de computer onze producten bestellen, komt van buiten Sliedrecht. Het merendeel komt zelfs niet uit deze omgeving. Vorig jaar had ik samen met mijn broer Dave, die eigenaar is van Reli-Post, het idee opgevat een dienst op te starten om gratis boodschappen thuis te bezorgen. Omdat de groothandel er geen heil in zag is het niet van de grond gekomen, maar ik kan je op een briefje geven dat er over twee jaar zo’n service is.”

‘Laat hem maar lullen’, lijkt Niels te denken. Hij heeft nog niet de vlotte babbel van zijn vader, maar wel de ondernemingslust. Hij is eerstejaars student Vastgoed en Makelaardij aan Hogeschool Rotterdam. ,,Daarvoor heb ik een jaar bedrijfseconomie gestudeerd. Dat was niet echt leuk. Veel te droog. Mijn vader zit in het vastgoed en van hem heb ik een beeld gekregen dat ik hier meer mee kan. Het is veel avontuurlijker.” Een avontuur wordt het pas echt als het Mokermarkt-concept ook wordt geïntroduceerd in de hoofdstad van Turkije. Len: ,,Mijn compagnon werkt momenteel in Istanbul om ING te helpen aan vastgoedlocaties. Istanbul telt zestien miljoen inwoners, een doelgroep die net zo groot is als heel Nederland. Omdat het nog in de kinderschoenen staat kan het haast niet anders dan dat het een succes wordt.”

advertentie
advertentie