‘Kijk niet alleen naar cijfers maar meer naar het individuele kind’

12 juli 2011 om 00:00 Nieuws

Als leerkracht van SBO de Wijngaard in Barendrecht, onderdeel waar SBO de Akker ook van deel uit maakt, wil ik toch graag reageren op het artikel 'Maatwerk in aangepast leerlingenvervoer'. Al enkele maanden gaan geruchten dat het vervoer van deze leerlingen anders moet. Ook wij hebben hiermee te maken. In de Hoekse Waard zijn al enkele gemeenten die helemaal niet meer vergoeden. Deze leerlingen moeten dus met het openbaar vervoer. De leerlingen (plus eventueel een begeleider) kunnen een zogenaamde vervoerspas krijgen.

Een aantal dingen vind ik zeer kwalijk:

1) Een leerling die op een SBO school zit, zit hier niet voor niets op. Vaak is er een stoornis in het Autistisch Spectrum (ASS) of gedragsproblemen (zoals ADHD, ODD of MCDD) geconstateerd. Een kenmerk hiervan is vooral dat leerlingen veiligheid moeten hebben. Dit houdt in dat ze moeten weten met welke bus, wie de chauffeur en andere leerlingen zijn die in de bus zitten (voorspelbaarheid en duidelijkheid). Gebeurt dit niet dan kunnen gedragsproblemen optreden (gebeurt soms nu al in de kleine busjes, laat staan in een grote bus).

2) Wat mij opvalt is dat de gemeenten hier graag op willen bezuinigen. Aan de ene kant logisch omdat het een gemakkelijke post is. Het gaat maar om weinig mensen. Helaas zijn het wel mensen die kwetsbaar zijn. Waar we juist extra alert op moeten zijn. Door deze dingen te bespreken wordt er weer veel onduidelijk, ook voor ouders. Ouders zitten vaak met hun handen in het haar om vervoer voor elkaar te krijgen. Naar mijn mening wordt te veel naar cijfers (financiën) gekeken en te weinig naar het individuele kind. Natuurlijk zal bij sommige kinderen het vervoer, zoals nu voorgesteld wordt, goed verlopen. Maar gedragsproblemen in een openbare bus? Denk aan de andere passagiers. In mijn klas heb ik een aantal agressieve jongens (gehad). Deze zal ik niet graag met een openbare bus laten gaan. Er hoeft maar net iets te lang naar hen gekeken te worden en ze zien dat als uitdagen. En bedreiging wordt als onveilig ervaren wat dus leidt tot gedragsproblemen.

Ik hoop dat er nog eens goed over nagedacht wordt en dat er meer naar de type leerlingen gekeken wordt, in plaats van naar geld!

J. Koppelaar

Sliedrecht

advertentie
advertentie