'Hopper is de laatste tijd vaak te laat'

19 juli 2011 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - De Sliedrechtse Truus Biard heeft in korte tijd drie klachten ingediend bij SliedrechtHopper over lange wachttijden. Haar vasthoudendheid wierp z'n vruchten af, want afgelopen donderdag werd ze uitgenodigd voor een gesprek bij Lotax, de uitvoerder van SliedrechtHopper. ,,Dat was fijn, want ze hebben hun verontschuldigingen aangeboden en me inzicht gegeven in de gang van zaken bij het bedrijf. Maar toch blijf ik een vinger aan de pols houden en doe ik een oproep aan alle gebruikers altijd hun klachten in te dienen. Via mij of rechtstreeks via Lotax."

Kees Visser van Lotax geeft toe dat juni niet de beste maand was. ,,Ons doel is dat bij minimaal 93 procent van alle ritten op tijd te arriveren. Meestal lukt dat, maar in juni bleven we daar iets onder zitten, ondermeer door wegwerkzaamheden in Dordrecht. Maar de boosheid zat 'm bij mevrouw Biard meer in de informatieverstrekking. Daarom hebben we haar uitgenodigd eens langs te komen en een kijkje te nemen achter de schermen. Veel mensen realiseren zich niet dat we zo'n 1000 ritten per dag maken, met op de drukste momenten wel 170 ritten per uur. Bij zulke grote volumes lukt het niet alles op tijd te laten rijden, hoe graag we dat ook zouden willen."

Bij de SliedrechtHopper moet een klant een uur van te voren een rit aanvragen. De taxi kan dan een kwartier te vroeg of een kwartier te laat zijn, die speling heeft de vervoerder. Truus Biard is om gezondheidsredenen afhankelijk van de Hopper. Ze heeft een zware hartoperatie ondergaan en kan geen lange stukken lopen. Enkele weken geleden was ze in de Daniel den Hoed kliniek en diende ze om 12.05 uur een verzoek in om een rit. Ze moest wachten tot 13.50 uur, een half uur buiten de marge. ,,Hierover heb ik mijn eerste klacht ingediend. In het antwoord liet de uitvoerder weten dat bij ritten buiten de regio een ruimere marge moet worden aangehouden en dat de taxi nog wel binnen die ruimere marge arriveerde. Ik lees op de site van SliedrechtHopper echter niets over die ruimere marge. Bovendien heb ik de mensen van WMO Drechtsteden gebeld en zij verzekerden mij dat de taxi nooit meer dan een kwartier te laat mag zijn."

Kees Visser neemt het misverstand graag uit de weg. ,,Aan de ene kant heb je de regeltjes aan de andere kant de praktijk. Als wij ons heel star aan de regeltjes zouden houden, zouden er juist nog meer problemen ontstaan. Zo valt een rit naar de Daniel den Hoed kliniek strikt genomen buiten onze service. De Hopper is namelijk in het leven geroepen voor sociaal vervoer, om te voorkomen dat mensen in een isolement geraken. Bovendien omvat een rit naar Daniel den Hoed meer dan vijf zones vanuit Sliedrecht, wat officieel te ver is. Maar wij kiezen ervoor om soepel met dat soort regels om te gaan, met het risico dan soms iets te laat te komen. Juist omdat we in de praktijk zien dat sommige regeltjes niet goed werken en gebruiksonvriendelijk zijn voor de klanten. Daarom is er ook een klantenpanel in het leven geroepen die de praktijk toetst aan de regels en van daar uit met voorstellen komt hoe het best te handelen in de praktijk."

Truus Biard heeft na het bezoek aan Lotax wel de hoop dat het beter zal gaan de komende tijd, maar ze is nog niet geheel overtuigd. ,,De laatste zes weken is de dienstverlening echt erg achteruit gegaan; ik kan behalve bovenstaande zo nog een paar voorbeelden noemen. En ik ben zeker niet de enige. Ik hoor heel veel klachten in de taxi. Helaas durven de meeste mensen, vooral ouderen, niet te klagen. Of ze hebben net zo'n nietszeggend briefje gekregen als ik na mijn eerste klacht, en houden het daarom maar voor gezien. Jammer, want daar is niemand bij gebaat. Ook Lotax niet die met dergelijke gegevens verder kunnen. Ik blijf het daarom nauwlettend in de gaten houden en vraag ook andere klanten met soortgelijke ervaringen dat de doen. Mochten ze het lastig vinden een klacht in te dienen, dan help ik ze met alle plezier. Mensen mogen mij bellen naar 0184-633576 of schrijven naar Valkhof 122, 3362 GE in Sliedrecht."

Mensen die hun vraag of klacht direct bij Lotax willen deponeren kunnen hiervoor terecht bij de informatielijn 0900-5021212.

advertentie
advertentie