Joop Twigt is veertig jaar fysiotherapeut

26 september 2011 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - Het is op zaterdag 1 oktober precies veertig jaar geleden dat Joop Twigt startte met zijn praktijk voor fysiotherapie. Zijn Paramedisch Centrum Twigt is al weer een aantal jaren gevestigd aan de Lijsterweg 56. Pratend met Joop en zijn echtgenote Riti, die achter de schermen het nodige werk heeft verzet, kwamen we tot de conclusie dat er in die jaren binnen zijn vakgebied veel is veranderd.

Door Ria Scholten

Joop startte in 1967 in Breda met de opleiding voor fysiotherapeut. ,,Ik had in die stad mijn dienstplicht vervuld en keek uit naar een beroep in de gezondheidszorg'', vertelt hij. ,,Na mijn afstuderen in 1971 ben ik in een ziekenhuis gaan werken. De oom van mijn vriend Kees Lanser, die huisarts was, maakte ons attent op het feit dat er in Sliedrecht behoefte was aan fysiotherapeuten. We zijn toen samen met een praktijk gestart in de serviceflat Drechtstreek aan de overkant, die net was opgeleverd.''

,,Nadat we in 1972 en 1973 nóg twee praktijken hadden geopend, zijn Kees en ik in 1975 gescheiden verder gegaan. Vanuit Breda kreeg ik in die periode een telefoontje van de Academie voor Fysiotherapie met de vraag of ik les wilde komen geven. Dit hield na verloop van tijd in, twee dagen lesgeven en drie dagen praktijk. Ik heb het lesgeven vijfendertig jaar met heel veel plezier gedaan. Je houdt je kennis op peil en kan die bovendien overdragen op jonge, ambitieuze aanstaande collegae.''

Zijn echtgenote Riti is al vanaf het prille begin in de praktijk werkzaam. ,,Wat ik allemaal heb gedaan? Naast het voeren van de administratie heb ik heel veel gewassen. In het allereerste begin de bekende witte jassen die ook nog gesteven moesten worden en verder enorme hoeveelheden handdoeken'', vertelt ze. Het echtpaar kijkt met plezier terug op de afgelopen decennia. ,,In de beginjaren waren de behandelkamers door gordijnen van elkaar gescheiden. Een van onze patiënten kon niet alleen heel goed gedichten schrijven, maar deze ook goed declameren. Tijdens de behandeling vroegen we dan zachtjes of ze nog een nieuw gedicht gemaakt had. Ze declameerde dan met luide stem en in de omliggende ruimten werd er dan heel wat afgelachen en zelfs geapplaudisseerd.''

,,In de loop van de jaren tachtig hebben we de praktijk in de serviceflat verbouwd en uitgebreid, maar uiteindelijk groeiden we toch uit ons jasje. We hebben toen dit mooie gebouw neergezet waarin alle disciplines vertegenwoordigd zijn. Naast de algemene fysiotherapie heeft onze praktijk veel specialismen onder één dak, namelijk manuele therapie, oedeemtherapie, kinderfysiotherapie, geriatriefysiotherapie, bekkentherapie, bedrijfsfysiotherapie en Cesartherapie. Ook nieuwe behandelmethoden zoals Dry Needling en medical taping worden toegepast. Daarnaast hebben we fitnessgroepen voor 55-plussers en voor mensen met COPD en diabetes type 2 en revalidatiegroepen voor patiënten die een heup- of knieoperatie hebben ondergaan.''

,,Uiteraard zijn ook de behandelmethoden veranderd. Vroeger bestond de therapie vooral uit massage, oefentherapie en het toepassen van fysische technieken zoals elektrotherapie en de hydrotherapie'', vertelt Joop. ,,Tegenwoordig moet er volgens de uitgebreide 'richtlijn verslaglegging' gehandeld worden. Er moeten zoveel gegevens in de computer worden ingevuld dat je tijdens de eerste afspraak nauwelijks aan behandelen toekomt. De therapie bestaat nu meer uit oefentherapie, bewegingsadviezen en preventie. Zelfwerkzaamheid en inzicht in eigen functioneren is belangrijk.,,

,,Vroeger was het allemaal een stuk simpeler en de mensen waren eigenlijk dik tevreden. Bij tevredenheidonderzoeken scoren fysiotherapeuten trouwens nog steeds hoog'', aldus Joop. ,,Ik vind het jammer dat veel zorgtijd wordt ingenomen door administratieve rompslomp. Iedere zorgverzekeraar heeft zijn eigen toetsingscriteria en we moeten aan heel veel kwaliteitsindicatoren voldoen. Ik vind echter dat de klinische expertise de essentie is van het fysiotherapeutisch handelen. Je kunt vragenlijsten invullen zoveel je wilt, maar als kennis en kunde ontbreken is het niet mogelijk om een juiste diagnose te stellen. Door te streven naar kwaliteitsverbetering en zichtbare zorg en die te waarborgen, blijft de aandacht voor de patiënt centraal staan. Na veertig jaar ben ik trots op mijn praktijk en medewerkers.''

advertentie
advertentie