Sliedrecht krijgt 'Glazen Huis' voor Roparun

2 november 2011 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - ,,Voor veel teams staat lopen op de eerste plaats. Ons primaire doel is zoveel mogelijk geld ophalen voor Stichting Roparun. De afgelopen vijf jaar hebben we in totaal 250.000 euro opgehaald.'' Arjan Holster van Trimclub ABC hoopt dat deze keer het record uit 2009 wordt verbroken. ,,Toen kwamen we uit op 76.000 euro. Ons streven is daar in 2012 overheen te gaan.'' ABC waagt deze poging met een nieuw experiment. ,,Het is iets unieks voor de Alblasserwaard.''

Door Erik de Bruin

Heel Nederland kent het Glazen Huis. Diskjockeys van 3FM sluiten zich zes dagen zonder eten en drinken op in een glazen huis om via 'serious request' bakken met geld op te halen voor een goed doel. Dit jaar zijn ze te zien en te horen op de Beestenmarkt in Leiden. Van 18 tot en met 24 december. Na Kerst zet ABC zijn eigen glazen huis neer bij de westelijke entree van de Kerkbuurt, tegenover de Grote Kerk. ,,Daarvoor gebruiken we twee units'', legt Holster uit. ,,Eén voor de fietsers, lopers en begeleiders, in de achterste cabine kan het team dat niet in actie komt uitrusten. Al weet ik zeker dat ik overdag en 's avonds van de gelegenheid gebruik maak om sfeer te proeven op de Kerkbuurt.''

,,Wat we precies gaan doen is gemakkelijk uit te leggen'', vertelt Jan Hobo. Hij maakt net als Holster deel uit van de voorbereidingscommissie. Wat ze ook gemeen hebben is dat beiden fervent hardloper zijn en zodoende al vijf keer hebben deelgenomen aan de Roparun, de bekende estafetteloop van Parijs naar Rotterdam die jaarlijks in het Pinksterweekend wordt gehouden. ,,Volgend jaar wordt de zesde of beter gezegd de zevende keer. Wat we 28, 29 en 30 december gaan doen is namelijk een exacte nabootsing. We gaan als team 48 uur non-stop hardlopen, op een loopband. Mét daarnaast fietsers, die de hardlopers normaal gesproken ook zouden begeleiden. Alle 25 leden die deel uitmaken van het Roparun-team leveren een bijdrage aan dit initiatief.''

'Sponsors kritischer'

Het idee van een Sliedrechtse Glazen Huis (al is het maar voor twee dagen - van woensdagmiddag 14.00 uur tot vrijdagmiddag 14.00 uur) werd geboren vlak voor de Roparun in 2011. Holster: ,,We waren tot de conclusie gekomen dat de rek er een beetje uit is. Elk jaar haal je veel geld op met geijkte evenementen als scholierenlopen en spinningmarathons. Dat gaan we komend jaar ook doen, maar we wilden ook een keer iets anders. Je merkt immers dat sponsors kritischer worden. Dit initiatief zal hopelijk veel publieke aandacht trekken. Sowieso omdat het iets nieuws is.'' ,,Je zal wel voor continu vermaak moeten zorgen'', beseft Hobo. ,,Onze insteek is om ervoor te zorgen dat tot tien, elf uur 's avonds de hele dag door vermaak is rond de units. Zowel voor kinderen als volwassenen. We zijn bezig bands, koren en muziekverenigingen te benaderen en willen met behulp van een sponsor proberen een grote artiest aan te trekken.'' Volgende week gaat de vergunningaanvraag de deur uit. Dat de trimclub voor de muziek uitloopt is hij niet bang voor: ,,Gemeente, politie en brandweer zijn in beginsel heel positief. Als we voorbereidingen gaan treffen bezoeken we ook omwonenden. Winkeliers hebben al enthousiast gereageerd. Het zorgt voor leven in de brouwerij.''

Aan de vrijwillige radio- en tv-reporters van Merweradio/TV de schone taak om de sportieve inspanningen en de entertainment eromheen 48 uur lang te verslaan. Jan-Willem Nederveen draait zijn hand daar niet voor om: ,,Met marathonverslaggeving op de radio hebben we al ervaring opgedaan, denk aan het Baggerfestival. Ik moet eerlijk toegeven dat tv een ander verhaal is. We willen alle media inzetten. Om dat tot een succes te maken zal je een goed draaiboek moeten hebben.'' Hij oppert het idee 's nachts gebruik te maken van een webcam: ,,Je krijgt dan een soort van Big Brother-televisie.'' De uitdaging die de lokale omroep in de schoot is geworpen wordt in elk geval met twee handen aangepakt. Volgens Holster een abc'tje: ,,Al bij de eerste bijeenkomst na de zomer zeiden we: de radio moet ook meedoen. We pakken het groots aan.''

advertentie
advertentie