Griendencollege zet een paar stappen terug

16 november 2011 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - Erik van Noordenne, de nieuwe algemeen directeur van het Griendencollege, neemt het interviewverzoek gretig aan. Hij wil in deze moeilijke tijden graag een positief signaal afgeven. Echter, dat kan alleen door een eerlijk verhaal te vertellen over het verleden. ,,Achteraf gezien was de keuze voor vernieuwend onderwijs te vergaand. We brengen het terug tot aanvaardbare proporties.''

Door Erik de Bruin

Tijdens de begrotingsvergadering op dinsdag 8 november uitten verschillende partijen zorgen over het voortbestaan van het Griendencollege. Onderwijswethouder Hans Tanis beaamde die zorgen en gaf aan de gemeenteraad hier in beslotenheid verder over te informeren. De zorgen hebben betrekking op de financiële middelen en het teruglopend leerlingenaantal. ,,Van 444 leerlingen in 2009 zijn we teruggegaan naar momenteel ongeveer 400 leerlingen. Dat lijkt niet spectaculair, maar omdat we een kleine school zijn praat je wel over tien procent. Om in de toekomst een volwaardige VMBO-school te kunnen blijven zullen elk jaar ruim honderd nieuwe leerlingen zich moeten aanmelden.''

'Strategische move'

Met de term volwaardig bedoelt hij dat het Griendencollege alle niveaus aanbiedt én de richtingen Techniek, Zorg en Welzijn en Handel en Administratie. Dat kan alleen in stand worden gehouden als de neerwaartse spiraal wordt omgebogen. ,,450 is de goede maat. Daar zullen we niet direct op afstevenen, maar je merkt wel dat de school weer een langzame groei genereert. De Onderwijsinspectie is onlangs op bezoek geweest en die heeft geoordeeld dat we goede stappen hebben gezet. Ook buiten de school hoor je positieve geluiden. Geluiden die van buiten komen probeer ik zoveel mogelijk op te vangen. Het probleem met het vernieuwend onderwijs, waarmee we mijlenver voorop liepen, was niet zozeer dat het concept fout was, maar het werd niet breed gedragen. Basisscholen verwezen niet door. Uit vrees dat leerlingen niet konden aanhaken bij het zelfstandig onderwijs dat wij voorstonden. De stap was te groot. Ook bedrijven en instellingen, zoals zorgcentra en productiebedrijven, herkenden zich niet in wat we deden. We spreken regelmatig met ,,De Vrienden van de Grienden'', een groep bedrijven die onze school ondersteunen op velerlei terrein. In Sliedrecht en omgeving heb je veel maakindustrie. Wat daarin met name belangrijk wordt gevonden is dat jonge medewerkers die net van school komen over veel kennis beschikken. Aan werkhouding kunnen bedrijven zelf sleutelen. Wij scoorden hoog op het gebied van 'attitude', maar hoewel dat in onze optiek helemaal aansluit bij het toekomstgericht denken zag je in de buitenwereld juist een hang naar traditioneel onderwijs. Om die reden doen we een strategische move en zetten we een paar stappen terug. Onze filosofie blijft overeind dat je leert ontdekken wat je kan. Máár wel onder goede begeleiding en met behulp van klassieke lestabellen. Engels leren doe je bijvoorbeeld niet alleen voor de televisie, maar vooral ook door woordjes in je hoofd te stampen en de grammatica te onderwijzen. Omdat we een kleine school zijn zou begeleiding juist onze kracht moeten zijn. Docenten voelen zich prettig bij deze ommezwaai. Van hen werd de afgelopen jaren te veel verwacht. Achteraf kan je concluderen dat we te vooruitstrevend waren. Van ouders horen we dat ze het Griendencollege een prettige school vinden. Maar ze zeggen er wel bij: het moet beter. Het leerklimaat spreekt aan, aan de leerinhoud moet worden geschaafd. Daar gaan we voor, die boodschap hebben we goed tussen de oren gestopt'' en brengen we nu in de praktijk.

'Profileringsprobleem'

,, 'It takes a community to raise a child.' Ik ben even kwijt van wie deze uitspraak is, maar het sluit wel aan bij hoe ik persoonlijk tegen het belang van onderwijs aan kijk. Voor de Sliedrechtse gemeenschap en voor omliggende dorpen is het belangrijk dat het middelbaar onderwijs in het dorp behouden blijft.'' De school kijkt ook buiten haar eigen schoolmuren. ,,Zonder je zelfstandigheid te verliezen zal je de samenwerking met andere scholen in deze regio moeten zoeken die VMBO-onderwijs bieden. Je vecht om dezelfde leerlingen en zal dus moeten nadenken over wat de meest interessante formule is. We hebben te maken met een profileringsprobleem. Wat gek is omdat meer dan zestig procent van de beroepsbevolking in Nederland een VMBO-MBO-opleiding heeft gevolgd. Toch is het een gegeven dat je er hard aan moet trekken basisschoolleerlingen en hun ouders ervan te overtuigen dat het kiezen voor een VMBO-school veel mogelijkheden biedt. Daarbij scheelt het natuurlijk dat basisscholen een positief advies geven. Bij het maken van de schoolkeuze is dat vaak leidend.''

advertentie
advertentie