PRO Sliedrecht: 'Resultaten enquête Sliedrechthopper vragen om politiek vervolg'

2 maart 2012 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - De resultaten van een uitgebreide enquête over de Sliedrechthopper, gehouden door PRO Sliedrecht op 12 februari, geven voldoende aanleiding om er een politiek vervolg aan te geven. Dat is de conclusie van de plaatselijke partij.

De enquête heeft geleid tot 46 ingevulde enquêteformulieren en daarnaast nog tientallen gesprekken die werden opgetekend. Dit alles heeft geleid tot een gemiddeld rapportcijfer van 5,5, afgerond een krappe voldoende. Gezegd moet worden dat de resultaten sterk uiteenlopen. Want naast veel positieve reacties, zijn er ook zaken opgetekend die zijn misgegaan. Juist die hebben vervelende gevolgen voor de betrokkenen en leiden tot een lage beoordeling.

De Sliedrecht Hopper is bedoeld voor inwoners met een WMO indicatie en 75-plussers. De voorziening is bedoeld om, gesubsidieerd door de overheid, mensen zo veel mogelijk hun zelfstandigheid te laten behouden. Gedurende het bestaan van de Sliedrechthopper, die in 2007 officieel werd ingevoerd, zijn er alternatieven ontstaan. Zoals de in Sliedrecht bekende 'Sjuttuls' van Stichting Waardeburgh en nog enkele particuliere initiatieven. Deze op vrijwilligers steunende initiatieven werden positiever beoordeeld, terwijl de betaalde chauffeurs van Sliedrechthopper in de enquete nog wel eens op kritiek konden rekenen. Het heeft allemaal te maken met de vriendelijkheid en de behulpzaamheid van de chauffeurs.

Een ander punt is de wachttijden. De Sliedrechthopper kent prioriteitsritten; officiële plechtigheden, uitvaarten, huwelijk, jubileum, examenuitreikingen enzovoort. De regel is dat de reiziger maximaal 30 minuten voor en in ieder geval niet later dan het afgesproken tijdstip wordt afgehaald. Net als bij het gebruikelijke 15 minuten voor of na het afgesproken tijdstip klaar staan, ontstaan er regelmatig communicatiestoornissen tussen chauffeur en klant.

,,Aan het hele verhaal zit een politieke kant. Het beginsel uit 2007 was om door middel van gesubsidieerd vervoer de zelfredzaamheid te waarborgen voor de doelgroep. De vraag is of dat in 2012 nog haalbaar is", licht Timo Pauw van PRO Sliedrecht toe. ,,Voor PRO Sliedrecht is het ook zeker de vraag of een regionale aanbesteding de oplossing biedt voor deze lokale vorm van vervoer. Voor PRO Sliedrecht voldoende reden om een en ander aan te kaarten binnen de lokale politiek."

advertentie
advertentie