Glasvezel weer onder de aandacht
14 maart 2012 om 00:00 NieuwsBurgerinitiatief stond even op een laag pitje
SLIEDRECHT - 'Sliedrecht loopt warm voor glasvezel', kopte Het Kompas donderdag 26 januari. Dit naar aanleiding van de publieke belangstelling die was getoond voor het net opgestarte burgerinitiatief van de Sliedrechters Bram de Groot, Arjan Schagen en Patrick den Breejen. Na het intreden van een langdurige, strenge vorstperiode zijn de promotie-activiteiten op een laag pitje komen te staan. ,,Binnenkort willen we weer zaterdags met een kraam op het Merwedeplein staan", zegt De Groot. ,,Dat is toch één van de beste manieren."
Door Erik de Bruin
Bij die ene keer op het Merwedeplein is het vanwege drukke werkzaamheden gebleven. De Groot beaamt dat een aantal weken sprake was van radiostilte. ,,We pakken het nu weer op." Dat zal ook wel moeten want om het einddoel te bereiken moet nog een lange weg worden afgelegd. Tot nu toe zijn er 373 aanmeldingsformulieren ingevuld. ,,We gaan de goede richting op, maar het is nog lang niet genoeg", toont De Groot zich realistisch. Hij benadrukt dat inwoners die het aanmeldingsformulier invullen nergens aan vast zitten: ,,Wat wij doen is slechts een burgerinitiatief. Hiermee willen we aanbieders over de streep trekken zodat ze bereid zijn te investeren in de aanleg van een glasvezelnetwerk in Sliedrecht. In Hardinxveld-Giessendam heeft deze aanpak succes gehad. Reggefiber is over de brug gekomen nadat 31 procent van de huishoudens zich had aangemeld. Dat percentage is ook ons streven. Als Sliedrecht kun je niet achterblijven. Glasvezel is ontegenzeggelijk de toekomst. De kabel wordt slechter, het kopernetwerk raakt verouderd. Glasvezel heeft de snelheid van het licht. Daarmee kun je met gemak toekomstige ontwikkelingen aan. We hebben nu de kans om aan te haken." Hij weet het mooi te verkopen. De kraam op het Merwedeplein heeft dan ook effect gesorteerd. Dat is echter alweer anderhalve maand geleden. Sindsdien is het niet meer onder de aandacht gebracht. Behalve dan via een poster bij de ijsbaan en onlangs in een vergadering van het wijkplatform Sliedrecht-West. De Groot zegt inmiddels ook contacten te hebben gelegd met de andere twee wijkplatforms. De radiostilte wordt verbroken. ,,We willen meer mensen benaderen. De kraam op het Merwedeplein is de beste manier gebleken. Dan kun je een praatje maken en mensen overtuigen van het nut en de noodzaak."
Een mogelijke informatieavond, georganiseerd door een bedrijf dat glasvezel aanlegt, is op de lange baan geschoven. De initiatiefnemers willen eerst een groot aantal aanmeldingen vergaren. Op www.glasvezelsliedrecht.nl is meer informatie te vinden en kan een aanmeldingsformulier worden ingevuld.






