Afbeelding
Janus Visser/BDU

Verkeershandhavingsteam politie zet nieuwe aanpak door

3 september 2012 om 00:00 Nieuws

GORINCHEM - Het Verkeershandhavingsteam van de politie Zuid-Holland-Zuid zet de campagne Veilig Verkeer? Ik doe mee!, die begin dit jaar startte, door. De aanpak - uitleg voor en bij beboeting - leidt tot positieve reacties en begrip. Nieuw is de zoektocht naar veelplegers: mensen die veelvuldig een kleine bekeuring krijgen, zijn vaker betrokken bij een groot ongeval. Hoofd Unit Verkeer Piet Stout: ,,Wij willen deze mensen in beeld brengen en zijn in overleg met het OM over gepaste maatregelen.''

Door Annika Both

Januari dit jaar startte de Unit Verkeer van politie Zuid-Holland-Zuid met een nieuwe campagne, genaamd Veilig Verkeer? Ik doe mee!. Het team stelde een lijst van twintig zogenaamde 'blackspots' op, wegen waar de verkeersonveiligheid groot is, en vaker ongevallen gebeuren. De Banneweg in Gorinchem staat op de eerste plaats, de Nieuwe Wolpherensedijk op nummer 7 en de Parallelweg in Sliedrecht op nummer 18.

Op de gedetecteerde plekken werden waar nodig veranderingen gerealiseerd, denk aan het kort snoeien van struiken of het verleggen van zebrapaden, en de handhaving werd anders aangepakt. Het team stelde een interventiepakket samen, waarin de nadruk lag op uitleg. Zo werden in de eerste week zichtbare controles gehouden, waarbij niet werd beboet. De bestuurder kreeg enkel een waarschuwing en uitleg over de staandehouding. Later zouden controles volgen mét beboeting, maar de politiestakingen (ontevredenheid over de cao) gooiden roet in het eten. Verder organiseerden de agenten ook onzichtbare controles. ,,Dat doen wij om de subjectieve pakkans te vergroten, oftewel de angst voor een bekeuring.''

Na acht maanden evalueert het team de campagne en concludeert dat de aanpak effect heeft. Op de Edisonweg in Alblasserdam is het aantal snelheidsovertreders met 2,5% gedaald. Ook op de Wolpherensedijk is het aantal significant gedaald, maar dat kan ook toeval zijn. De gemiddelde snelheid van de harde kern overtreders - die niet gevoelig blijken voor de nieuwe aanpak - blijft echter gelijk. ,,Daarom blijft beboeten nodig.'' De beïnvloeding van de beboeting kon in deze evaluatie helaas niet gemeten worden, vanwege de stakingen. Feit is dat de bestuurders positief reageerden op de nieuwe aanpak. Bert Pol van Tabula Rasa, het bedrijf dat onderzoek verrichtte naar de campagne: ,,Mensen waren eerder geneigd te rijden volgens de regels, na toelichting. De waardering van dit type handhaving is bovendien hoger: een 8,2 nu tegenover een 7 in het verleden.''

Piet Stout wijst op het overzicht van de twintig blackspots. ,,De letselgevallen zijn met 10 tot 15% gedaald. In 2010 waren dat er 48, in 2011 42 en nu 36. Je wilt natuurlijk op nul, maar helaas blijft er altijd een getal over. De ongevallen met blikschade zijn gestegen; het verloop daarvan is immer grillig. Dat is jammer, want op papier wil je successen boeken. Het is echter het belangrijkste dat het over het algemeen veiliger wordt.''

Daarom introduceert de Unit Verkeer tevens een nieuwe zoektocht. ,,Het blijkt dat mensen die veelvuldig een kleine bekeuring krijgen, vaker betrokken zijn bij een groter ongeval. We zijn in overleg met het OM hoe we deze mensen kunnen aanpakken. Zo zouden we het voertuig in beslag kunnen nemen van mensen die erg hardleers zijn. Op het moment vragen we de gegevens op bij het CIB (Centraal Invorderings Bureau red.), om diegenen in beeld te krijgen.'' Hoe nu verder? ,,De focus blijft op de top twintig. We houden scherp in de gaten welke locaties verbeterd zijn en welke er aandacht behoeven. We gaan vaker onzichtbare controles houden, want 'geen gele jassen' betekent nog niet dat de politie er niet is.''

advertentie
advertentie