Column Leon Boer: 'Soms PostNL'

17 september 2012 om 00:00 Nieuws

Wij mogen in Nederland al heel lang post naar elkaar sturen, zonder dat je briefjes eerst gelezen worden door de BVD. Daar denken wij nooit over na, maar dat is eigenlijk nog steeds heel bijzonder.

Tegenwoordig gaat vrijwel alle communicatie via een smart phone, maar ondanks dat we ons leven zonder zo'n mobiel wondertje nauwelijks meer kunnen voorstellen, is dat natuurlijk toch pas iets van de laatste jaren. Als je vroeger iemand wat wilde vertellen dan schreef je een brief. Eerst in klad om de tekst vervolgens met een zo groot mogelijke precisie op een mooi vel wit papier over te schrijven. Postzegel er op en naar de brievenbus. Die stonden toen nog op elke hoek van de straat zo ongeveer. De volgende dag had de geadresseerde dan jouw brief in huis. Als je post kreeg was het feest natuurlijk nog groter. Soms keek je al halsreikend uit naar de postbode, die altijd rond dezelfde tijd de post bij je door de brievenbus gooide.

Als ik op school tegen iemand zei dat ik nog wel zou bellen maakte ik daar een afspraak over. Om vijf uur bel ik jou! Dan kon die persoon vast bij de telefoon klaar gaan zitten…. Met alle technologie zijn dat soort dingen heel veel makkelijker geworden. Één ding is er niet op vooruit gegaan: de postbezorging! Zo ook in ons Sliedrecht. Als je vroeger postbode was, dan had je aanzien! Je was wat. Niet zomaar iets…nee…postbode. Je kende jouw postbode ook bij naam. Na alle bezuinigingen bij de PTT (Post Telefoon Telegraaf) en een aantal naamsveranderingen, zijn we aangeland bij het huidige PostNL. De oude naam dekte de lading. Er was post die elke dag trouw door de bus kwam, de telefoon deed het altijd en met een telegraaf kon je een soort sms'jes versturen. Hoe ze er nu bij komen om het woord 'post' in de naam te gebruiken is mij niet helemaal duidelijk. 'Soms PostNL' zou beter zijn!

De reclames van PostNL geven zelf al het antwoord op wat er mis is met deze organisatie. Moeder - postbezorger, student - postbezorger…en ga zo maar door. Je bent dus al wat en dan doe je de post erbij. Dat blijkt in de praktijk dus niet te werken. Ik krijg zelf sporadisch post die niet langer dan drie dagen onderweg is geweest. Een groot gedeelte krijg ik helemaal niet of weken later pas. Ik ben daardoor al herhaaldelijk in de problemen gekomen met facturen en belangrijke poststukken. Natuurlijk wil ik niet alle postbezorgers over één kam scheren, want ik ken er die echt hun best doen. Maar er lopen er ook bij die er echt een potje van maken. Tegen die mensen wil ik zeggen: probeer het eens goed te doen en maak er wat van. Je zult zien dat mensen en bedrijven echt blij met je zullen zijn als je op tijd de post komt bezorgen.

Toen ik laatst een brief ging posten bij mij om de hoek kreeg ik de schrik van mijn leven. De aankondiging op de brievenbus vertelde mij dat deze (en vele andere) brievenbussen zou komen te vervallen! Dit is wel het toppunt van serviceverslechtering en een aderlating voor Sliedrecht. Misschien kunnen we met zijn allen een brief sturen naar PostNL, met daarin een klaagzang over de gang van zaken. Erg veel zin zal dat wel niet hebben. Die brieven komen waarschijnlijk ook daar niet aan! Dat is eigenlijk best handig…. Dat dan weer wel.

advertentie
advertentie