'Criminaliteitspreventie blijft mensenwerk'

30 november 2012 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - "Ik ben me kapot geschrokken nu ik heb gezien wat ik allemaal moet verbeteren binnen mijn zaak om een overval te voorkomen en beter op te vangen." Zomaar een reactie van een Sliedrechtse ondernemer na afloop van de bijeenkomst overvalpreventie in de Lockhorst. De bijeenkomst was georganiseerd door de Sliedrechtse winkeliers- en ondernemersverenigingen en werd verzorgd door Sliedrechter Fred Stuij, gespecialiseerd in criminaliteitspreventie. ,,Zo'n reactie geeft aan dat we ons doel hebben bereikt. We wilden de ogen van de ondernemers open."

Door Caroline Voorbergen

Zo'n 150 mensen, ondernemers en werknemers, luisterden woensdagavond aandachtig naar de sprekers. Bart Baars van ondernemersvereniging Kerkbuurt verzorgde de opening, Paul van Bakel (voorzitter winkeliersvereniging Winklerplein) sprak daarna over het belang van een goede samenwerking met de gemeente en wijkagent Gerrit de Waard informeerde over stand van zaken met betrekking tot overvallen in de regio en maatregelen van de politie in dit kader. Hij kon vertellen dat Sliedrecht in 2011 met twee overvallen te maken heeft gehad, beide keren betrof het een tankstation, en dat er in 2012 nog helemaal geen overval heeft plaatsgevonden. Sliedrecht onderscheidt zich met deze cijfers op positieve wijze van de landelijke tendens. ,,In Rotterdam vinden gemiddeld elke dag drie overvallen plaats en ook in Hendrik Ido Ambacht, Alblasserdam en Papendrecht is met enige regelmatig raak. We moeten in Sliedrecht op basis van deze gunstige cijfers dus zeker niet achterover leunen, maar uitstralen dat we hier goed mee bezig zijn, zodat we deze tendens hopelijk vast kunnen houden en voorbereid zijn als het onverhoopt misgaat", benadrukt Fred Stuij.

Stuij verzorgde de rest van de avond. Ter inleiding interviewde hij een slachtoffer van een overval, banketbakker Paul vd Westen uit Oosterhout en sprak hij met een woordvoerder van Slachtofferhulp Nederland. Daarna vertelde hij over preventie en de kwetsbare punten. ,,Camera's, alarmsystemen en ander technisch vernuft. Het is belangrijk, maar niet genoeg. Het blijft immers mensenwerk. Er moet wel gekeken worden naar de beelden, de deur moet wel goed dicht, bijvoorbeeld." Vervolgens begon de eigenlijke training waarbij een overval werd gesimuleerd. Stuij was de ondernemer die met een tas vol geld, de weekopbrengst, zijn winkel verlaat. Een acteur met bivakmuts overviel hem, probeerde de tas af te pakken, maar Stuij verzette zich fel waarop de overvaller vluchtte. Vervolgens ging de microfoon door de zaal. Wat vond u er van? Sommigen vonden het stoer, de meesten dom. Die laatste reactie was de juiste volgens Stuij. ,,We leren de ondernemers de vier punten van een ideale reactie volgens het RAAK-beginsel: Rustig blijven, Accepteren, Afgeven, Kijken. Maar in de roes reageren veel mensen heel primair volgens één van de drie V's: Vechten, Vluchten of Verstijven." Stuij en de acteur speelden de ideale reactie nog eens voor, om vervolgens de aanwezigen een duidelijk opdracht mee te geven. ,,Zoek de zwakke plekken op in je zaak en ga daarmee aan de slag. Straal uit dat je met preventie bezig bent. Maar ook: praat erover met elkaar."

Dat deden de aanwezigen vervolgens nog lang tijdens de netwerkborrel die aansluitend gehouden werd. ,,Ik heb een rondje gemaakt door de zaal en kreeg veel positieve reacties. Men vond het nuttig, maar ook confronterend. Ze hebben gezien dat er werk aan de winkel is."

De bijeenkomst was een vervolg op de sessie in het voorjaar over winkeldiefstal, ook verzorgd door Fred Stuij. Stuij startte in 1999 zijn eigen trainingsbureau criminaliteitspreventie. na veel jaren dienstverband als bedrijfsrechercheur bij V&D en de Nederlandse Veiligheidsdienst. Mysteryshopping, testdiefstallen, klantvriendelijkheidstesten en veiligheidsscans vormen de basis van de vele activiteiten die het bedrijf verzorgt. Zie www.stuij.nl voor meer info.

De bijeenkomst werd mogelijk gemaakt met steun van de gemeente Sliedrecht en ander sponsors.

advertentie
advertentie