Zorgcolumn: 'Verpleegkundige beslist?'

1 maart 2013 om 00:00 Nieuws

Zorgbelang Zuid-Holland is een organisatie die zich inzet voor de belangen van mensen die gebruik maken van de zorg. Met vragen over de zorg kunt u terecht bij medewerkers van de afdeling Informatie en Klachtopvang. Hieronder volgt een voorbeeld.

Verpleegkundige beslist?

Meneer Hansen heeft in het ziekenhuis een blaasspoeling ondergaan. Na deze blaasspoeling ging hij veel bloed verliezen bij het plassen. Hij kreeg het advies om veel te drinken. Als hij bloedstolsels ging verliezen, moest hij het ziekenhuis weer bellen. Meneer Jansen dronk thuis wel vier liter water, maar er bleven bloedpropjes komen bij de urine. Hij is 's avonds om negen uur naar de spoedeisende hulp gegaan. Daar het ijzergehalte in zijn bloed nog goed was, hoefde hij niet opgenomen te worden. Weer thuis werden de klachten van bloedverlies en pijn steeds erger. Hij hield het niet meer uit. Tot twee maal toe heeft hij naar het ziekenhuis gebeld, maar de verpleegkundige zei steeds dat ze de uroloog niet wakker ging bellen. Hij moest 's ochtends maar terugbellen. Tegen de ochtend viel meneer flauw. Hij werd met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Hij had erg veel bloed verloren. En zijn blaas moest opnieuw gespoeld worden.

Meneer Hansen neemt het de verpleegkundige kwalijk dat ze 's nachts de arts niet heeft ingeschakeld. Hij wil weten wat hij met zijn klacht kan doen.

Zorgbelang antwoordt:

De verpleegkundige heeft de situatie van meneer verkeerd ingeschat. Ook had ze, gezien de aanhoudende klachten en zijn grote ongerustheid, moeten overleggen met de uroloog. Meneer kan hierover een klacht indienen bij het ziekenhuis. De klachtenfunctionaris zal met hem overleggen wat hij met zijn klacht wil. Zo kan hij een gesprek hebben met de betrokken verpleegkundige en de arts. Leidt dit gesprek niet tot een oplossing of wil hij dit gesprek niet, dan kan hij een klacht indienen bij de klachtencommissie. De klachtencommissie gaat dan de klacht nader onderzoeken, waarbij alle partijen worden gehoord. Op grond van dit onderzoek zal de commissie een oordeel uitspreken of de klacht gegrond of ongegrond is.

Ook een vraag of klacht over de zorg? Bel dan naar (0900) 243 70 70 of mail naar ik@zorgbelang-zuidholland.nl. Website: www.zorgbelang-zuidholland.nl.

advertentie
advertentie