Discussie chemisch transport Betuwelijn

14 mei 2013 om 00:00 Nieuws

REGIO - Politici in Dordrecht en Zwijndrecht grijpen hun kans naar aanleiding van de treinramp in het Belgische Wetteren en stellen opnieuw het transport van gevaarlijke stoffen door hun gemeenten ter discussie. De bestuurders vinden de Betuweroute een veel veiligere optie voor de zogenoemde 'giftreinen', daar die spoorweg door minder dichtbevolkt gebied loopt.

Door Annika Both

Wethouder Theo Boerman (Verkeer en Milieu) van Hardinxveld-Giessendam mengde zich al snel in de discussie. Als de veiligheid verbeterd kan worden door de routering van het goederenvervoer te wijzigen, staat Hardinxveld-Giessendam daar niet afwijzend tegenover. ,,Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om gevaarlijk transport zo veilig mogelijk te laten verlopen. Als voorgesteld wordt de Betuweroute intensiever in te zetten, willen we daar graag over meedenken." Wethouder Boerman maakt daarbij wel de kanttekening dat dan de risico’s en mogelijke gevolgen voor de gehele Betuweroute in kaart gebracht moeten worden en men open moet staan voor extra veiligheidsmaatregelen. ,,Daarbij hebben we als gemeente Hardinxveld-Giessendam ook nog zo onze wensen", benadrukt Boerman. ,,Het is een feit dat de Betuwelijn de meest veilig route over het spoor is. Er is geen vermenging met het personenvervoer en er zijn geen wissels. Wij hebben in geval van eventuele calamiteiten overigens wél het geluk dat de Betuwelijn met een grote boog om het dorp heen gaat.''

Raadsleden van Hardinxveld-Giessendam reageerden enigszins verbaasd op de uitspraken van hun wethouder en voelden zich gepasseerd. De bestuurder vindt echter dat hij de gemeenschap op een goede manier heeft gediend, door van zich te laten horen. ,,Je moet jezelf melden, want geen van de instanties komt naar jouw standpunt vragen. Nu de discussie in de pers wordt aangewakkerd, voelde ik mij geroepen een reactie te geven. Bovendien beslis ik niets, ik geef enkel mijn mening. Er is totaal geen sprake van dat ik meteen chloortreinen toesta.''

Het college van de gemeente Sliedrecht maakt vooralsnog geen standpunt bekend. Woordvoerster Annelies van den Dool: ,,De burgemeester en wethouders buigen zich nog over de situatie en willen allereerst achterhalen wat het eventueel chemisch transport over de Betuweroute voor Sliedrecht betekent.'' Ook Gorinchem wil eerst de resultaten van een veiligheidsonderzoek afwachten alvorens een reactie aan de pers te geven. De kwestie staat inmiddels op de agenda van het college van b&w. Woordvoerder Peter Leonhart: ,,We willen bekijken wat de risico's zijn voor Gorinchem. Misschien kunnen we in samenwerking met andere gemeenten een onderzoek uitvoeren.''

Jan de Groot, wethouder Verkeer van Giessenlanden, roept de gemeenten langs de Betuweroute op gezamenlijk te reageren en dus een front te vormen. ,,Langs de Betuweroute zijn vele dorpen en steden gelegen. Voor zoiets dergelijks werkelijkheid wordt moeten we bespreken of we dit acceptabel vinden en de vele veiligheidsaspecten onder de loep nemen. Verder kan ik hier niets over zeggen.''

Bewonersgroep Aanpak Overlast Betuweroute stuurt binnenkort een brief naar minister Schultz en de gemeente Hardinxveld-Giessendam. ,,Wij willen inzicht in het rampenplan en in de inhoud van het transport over de Betuweroute. Ook doen wij suggesties: kan het chemisch transport niet beter via de binnenvaart en kunnen er geen tijdsblokken worden gemaakt voor de Betuweroute? We moeten leren van de ramp in Wetteren. Wanneer men over de juist informatie beschikt, kan men daarnaar handelen. Er mag geen ruimte zijn voor fouten.''

Eén van de leden van de actiegroep deed eerder al een oproep voor het leveren van gasmaskers aan de bewoners in de gemeenten langs de Betuweroute. ,,Daarover is enorm veel ophef ontstaan'', zegt Arie de Bruin, die als voorzitter overspoeld werd door media-aandacht. ,,Dat heeft positieve gevolgen gehad, want de kwestie staat nu wel meteen op de agenda. Ook begrijpen veel mensen de ernst van de situatie. Helaas is de aanschaf van een gasmasker niet de oplossing. Niet elk gasmasker beschermt tegen elk soort gas en vaak zijn de concentraties zo hoog, dat een masker niets helpt.''

Een meerderheid van de Tweede Kamer zou het eens zijn met de politici in Dordrecht en Zwijndrecht om het chemisch transport naar de Betuweroute te verplaatsen. De Bruin reageert verbolgen. ,,Ze vergeten dat hier óók mensen wonen. Bovendien zijn er op de Betuweroute de afgelopen jaren al drie bijna-rampen voorgevallen. Er wordt gereden met tankwagons van soms wel veertig jaar en ouder. Het is niet aangetoond dat het veiliger is.''

De actiegroep hoopt dat de overheden gehoor geven aan hun oproep tot zorgvuldigheid. ,,Geen chemisch transport in onze achtertuin, zolang het niet veilig is. Het is onze belangrijkste taak mensen bewust te maken van het probleem en er samen een oplossing voor te zoeken.'' 

advertentie
advertentie