CDA-fractie lanceert #veiligsliedrecht

17 juni 2013 om 00:00 Nieuws

'Je kunt nooit

met de armen

over elkaar zitten'

SLIEDRECHT - ,,We gooien wekelijks een net uit en zien wel wat het ons aan informatie oplevert." Aldus CDA-raadslid Ton Spek, die samen met zijn fractiegenoten half juni de hashtag #veiligsliedrecht in het leven heeft geroepen. ,,Het is een makkelijke vorm van burgerparticipatie. Wij geven weliswaar de aanzet, maar als inwoners het gaandeweg overnemen, zoals met #mooiSliedrecht is gebeurd, is dat prima. Iedereen die deze hashtag gebruikt zullen we retweeten. Veiligheid is een belangrijk speerpunt in ons verkiezingsprogramma. Twitter is een handig instrument om meningen te polsen."

Door Erik de Bruin

De eerste twee netten zijn al uitgegooid. De christendemocraten lichtten na een fietsrit door de gemeente drie verkeerssituaties uit die zij als gevaarlijk bestempelen. ,,Natuurlijk kwamen daar reacties op. Zo liet het net opgestarte buurttoezicht in de Vogelbuurt-Zuid weten dat we de kruising Thorbeckelaan - Nachtegaallaan over het hoofd hadden gezien." Andere voorbeelden zijn de kruising tussen de Merwestraat en de Industrieweg en de Rivierdijk en de Thorbeckelaan. Hotspots die de partij zelf had aangevinkt zijn de kruising P.C. Hooftlaan - Rembrandtlaan ('doordat er geen middenberm is het voor fietsers lastig oversteken richting het Winklerplein') en de kruising Simon Stevinstraat - Thorbeckelaan. In de lijst met hotpots van de politie Zuid-Holland Zuid komt Sliedrecht niet voor. De Parallelweg is eruit gevallen. ,,Goed nieuws natuurlijk, maar dat betekent niet dat je met de armen over elkaar kunt zitten. Dat kan nooit als het gaat om veiligheid. Zeker in het verkeer moet je altijd oog hebben voor verbeteringen", aldus Joop de Vries, die als voormalig politieagent weet waarover hij praat. ,,Ik ben jarenlang actief geweest in de eerstelijnszorg. Er kunnen gruwelijke dingen gebeuren. Voetgangers en fietsers zijn enorm kwetsbaar." De gescheiden fietsbanen in de Thorbeckelaan spreken hem aan. Ze maken deel uit van de veilige fietsroute tussen West en Oost. ,,In de Rembrandtlaan zijn de fietsstroken erg smal. Het stond in ons lijstje, maar de vraag is wat je eraan kunt doen."

Dertig kilometer

,,We pleiten in elk geval voor een dertig kilometer-zone tussen de bushalte voor het Winklerplein en het kruispunt bij de P.C. Hooftlaan en de Kamerlingh Onnesweg", haakt Spek in. ,,Zeker als er markt is op woensdag is het in dit gedeelte zo druk dat het verstandig zou zijn als automobilisten langzamer rijden." De huidige voorrangsituatie op rotondes kan volgens de CDA-fractie ongewijzigd blijven. De Vries: ,,Ik weet dat de Fietsersbond (als ook andere politieke partijen, red.) fietsers in de voorrang wil. Wij willen de huidige situatie juist handhaven omdat het in onze ogen veiliger is als fietsers voorrang verlenen aan automobilisten. Ze letten daardoor beter op en steken niet rücksichtslos over. Er is meer sprake van oogcontact. Die interactie tussen bestuurders is heel belangrijk."

'Positieve uitzondering'

,,De cijfers geven ons gelijk", vervolgt De Vries. ,,Sliedrecht is in deze regio een buitenbeentje, maar ook een positieve uitzondering. In buurgemeenten waar fietsers voorrang hebben zijn het afgelopen jaar meer ongelukken gebeurd. Ik ben het plaatselijke politiekantoor binnengestapt en heb navraag gedaan. Het aantal ongelukken op rotondes is te verwaarlozen. Er is geen één keer een ziekenhuisopname geweest." Via #veiligsliedrecht polst het CDA of twitterende Sliedrechters hetzelfde denken. Spek: ,,Wat we hiermee gaan doen? In eerste instantie gooien we gewoon een net uit. Met een knipoog naar #mooiSliedrecht (dat door de burgemeester is bedacht, red.) willen we het onderwerp veiligheid op allerlei manieren bespreekbaar maken. Voor ons is dit een speerpunt in het nog samen te stellen verkiezingsprogramma voor 2014. We zijn benieuwd naar de reacties en hopen dat het tot goede en levendige discussies leidt in de samenleving."

advertentie
advertentie