'Voor dit doel blijf je lopen'

16 september 2013 om 00:00 Nieuws

SLIEDRECHT - Ed Grootveld uit Sliedrecht heeft zondag tijdens de kerkdienst van de Nederlands Gereformeerde kerk aan de Jacob Catslaan een bedrag van 4300 euro overhandigd voor het zendingswerk van Sorin en Corine Joensen.

Het geld is het totaalbedrag van een bijzondere sponsoractie van Grootveld (51). Hij heeft dit jaar voor de dertigste keer de Vierdaagse van Nijmegen volbracht. Een mijlpaal. Want er is geen enkele andere Sliedrechter die hem dat kan nazeggen.

In de afgelopen dertien jaar heeft hij zich tijdens deze wandeltocht laten sponsoren voor het zendingswerk van Sorin en Corine Joensen in Thailand. Corine is oorspronkelijk afkomstig uit Graafstroom en woont momenteel met haar gezin in Giessenburg, in afwachting van de geboorte van hun derde kindje.

Sinds 2004 wonen en werken Sorin en Corine Joensen in Chiang Mai in het noorden van Thailand. Hij zet zich onder meer in voor de verspreiding van christelijke lectuur en bijbels onder de gelovigen in het land, en zij helpt in enkele kindertehuizen in de stad. De opbrengst van de sponsoracties van Ed Grootveld gaan de laatste jaren meestal naar een of meerdere kindertehuizen. Er kunnen daardoor materialen aangeschaft worden die in het dagelijks leven door de -verstoten- kinderen gebruikt worden. Ook is er een waterzuiveringinstallatie aangeschaft.

Verbeteringen

,,We zijn ontzettend blij met het extra geld dat Ed in de afgelopen jaren voor ons bij elkaar gelopen heeft", vertelt Corine Joensen. ,,Daardoor hebben we de leefomstandigheden van de kinderen aanzienlijk kunnen verbeteren." Thailand is geen bijzonder arm land, maar de omstandigheden van met name kinderen in sommige milieus zijn zeer slecht.

Ed Grootveld loopt de Vierdaagse van Nijmegen sinds 1983. In al die jaren kon hij eenmaal de wandeltocht niet volbrengen, omdat die werd afgelast vanwege de hitte. ,,De laatste dertien jaar loop ik voor Sorin en Corine. Dat geeft mij een extra goed gevoel. Ik ben natuurlijk elke keer blij wanneer ik de vierdaagse weer kan volbrengen, maar nu kan ik zelfs nog wat extra doen, omdat ik geld voor hun projecten inzamel. Voor dit doel blijf je lopen!"

Creatieve werving

Ed is bijzonder creatief in de manier waarop hij sponsorgeld bij elkaar weet te krijgen. Niet alleen spreekt hij bekenden en familie aan, ook gaat hij bedrijven langs om te vragen of ze wat over hebben voor het goede doel. Daarnaast stond hij dit jaar enkele dagen nabij de Intratuin in Sliedrecht voor een bijdrage, omdat hij voor de dertigste keer de vierdaagse had volbracht. ,,Dat heeft weer enkele honderden euro's opgeleverd", vertelt hij tevreden. ,,En ik had toch vakantie, dus ik kon het makkelijk doen."

Het sponsorgeld van dit jaar, met 4300 euro een nieuw record, wordt in ieder geval bestemd voor de training van een aantal nieuwe kinderhuiswerkers. ,,Ook ontbreken soms bedden en stoelen en verder zijn veel huizen in een slechte staat en verdienen de slaapzalen en keukens een opknapbeurt", vertelt Corine Joensen. ,,Terplekke in Thailand maken wij een overzicht van de verschillende huizen en hun benodigdheden en zo verdelen we het sponsorgeld van Ed's actie. We houden er toezicht op dat het ook echt terecht komt waar het voor bedoeld is."

advertentie
advertentie