7 oktober 2013 om 00:00 Nieuws

Beste redactie,

De 17 gemeenten in Zuid-Holland Zuid maken zich zorgen over de onzekerheid over het budget dat beschikbaar komt voor het uitvoeren van jeugdhulp in deze regio. De aanbieders van jeugdhulp en cliëntenvertegenwoordigers in de regio delen deze zorgen met de gemeenten. Daarom hebben zij gezamenlijk een zorgenbrief gestuurd naar staatssecretaris Van Rijn. Deze vindt u in de bijlage.

Komende woensdag 9 oktober bespreekt de Tweede Kamer de nieuwe Jeugdwet.

Voor informatie:

Evert Peereboom, Transitiemanager Jeugdzorg Drechtsteden

T. 06 303 76 908

________________________________

Bij aankomst bij de Koninklijke BDU is dit bericht gecontroleerd op de aanwezigheid van virussen.

________________________________

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)

T.a.v. Zijne excellentie drs. M.J. van Rijn

Postbus 20350

2500 EJ Den Haag

CC: Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Staatssecretaris van Veiligheid & Justitie, Tweede Kamercommissie VWS, Transitiecommissie Stelselherziening Jeugdzorg, G32, G4 en VNG.

Zuid-Holland Zuid, 3 oktober 2013

Hooggeachte heer Van Rijn,

De 17 gemeenten, aanbieders van jeugdhulp en cliëntenvertegenwoordigers in Zuid-Holland Zuid bereiden zich gezamenlijk voor op de decentralisatie Jeugd. Gezamenlijk willen wij de kansen die de decentralisatie biedt, benutten ten gunste van kinderen en gezinnen in onze regio. De samenwerking verloopt uitermate constructief. Sinds de aankondiging van de decentralisatie hebben wij de volgende stappen gezet:

* Visie: gemeenten, aanbieders en cliënten hebben een gezamenlijke visie op jeugdhulp geformuleerd. We willen dat kinderen en jongeren kansen krijgen om zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving. Dat willen we bereiken door de eigen kracht van gezinnen en kinderen te versterken; te werken volgens het principe van 1 gezin, 1 plan en 1 begeleider en vraaggericht te werken, met oplossingen op maat.

* Schaalkeuze: de 17 gemeenten hebben afgesproken welke jeugdhulptaken we lokaal c.q. bovenlokaal willen uitvoeren. Het uitgangspunt is uitvoering en beleid zoveel mogelijk lokaal te organiseren, daar waar de professional het kind/gezin ondersteunt. Voor de verschillende vormen van jeugdhulp hebben we afgewogen welk schaalniveau het best passend is voor het organiseren van inkoop/verantwoording en beleidsvorming. Wij zijn ons ervan bewust dat wij op verschillende schaalniveaus met elkaar moeten samenwerken en denken momenteel na hoe wij vorm gaan geven aan onze onderlinge solidariteit.

* Sturing: op dit moment behandelen de 17 gemeenteraden een beleidsbrief met richtinggevende uitspraken over hoe wij sturing willen geven aan de uitvoering van jeugdhulp. Deze brief bevat de volgende keuzes:

1. We willen de professional laten bepalen wie zorg krijgt.

2. We willen zoveel mogelijk regie bij cliënt, maar de budgetverantwoordelijkheid ligt bij het jeugdteam.

3. We willen als 17 gemeenten gezamenlijk dure zorg voor jeugdigen inkopen; de financiële solidariteit willen we per subregio organiseren.

4. We willen dat de professional het op- en afschalen van zorg bepaalt.

5. We willen dat het beslissen, bepalen en betalen in 1 hand (jeugdteam) komt.

6. We willen nieuwe aanbieders de mogelijkheid geven om toe te treden.

7. We willen zorg voor jeugdigen ontschot inkopen, als een totaalopgave.

8. We willen tegenkracht laten organiseren door zowel organisaties, cliënten als gemeenten.

* Ontwerp: rekening houdend met de kaderstellende voorbereidingen van gemeenten, hebben aanbieders en cliënten voor de zomer een inhoudelijk ontwerp opgeleverd. Wij hebben er bewust niet voor gekozen om als gemeenten een ontwerp te maken, maar deze opdracht aan aanbieders en cliënten te geven, omdat zij over de hiervoor benodigde expertise beschikken. Door deze werkwijze kan het opgeleverde ontwerp op steun rekenen van gemeenten, aanbieders en cliënten.

Op hoofdlijnen bestaat het ontwerp allereerst uit een fundament van een lokaal opgroei- en opvoedklimaat en collectieve basisvoorzieningen. Op dat fundament werkt een gebiedsgebonden generalistisch jeugdteam van professionals die enkel- en eenvoudige hulpvragen kunnen beantwoorden. Wanneer een vraag te ingewikkeld is voor het jeugdteam, is multidisciplinaire diagnostiek beschikbaar en kan op basis daarvan specialistische jeugdhulp worden ingezet. Drang & dwang is apart georganiseerd, maar staat altijd in verbinding met het jeugdteam. Zowel bij specialistische jeugdhulp als drang & dwang is het uitgangspunt dat snel kan worden opgeschaald, maar ook dat er wordt afgeschaald zodra het jeugdteam het weer kan overnemen.

Bij het opleveren van dit ontwerp hebben de aanbieders aangegeven dat zij bereid zijn dit ontwerp met elkaar te realiseren, in combinatie met de eerder landelijk aangekondigde efficiencykorting die oploopt van 5% in 2015 naar structureel 15% vanaf 2017 op de bestaande budgetten voor jeugdhulp. Aanbieders hebben aangegeven in staat te zijn in dit geleidelijke tempo de frictiekosten die ontstaan te absorberen. De aanbieders werken op dit moment uit hoe zij hun samenwerking vormgeven in samenhang met een stappenplan voor het realiseren van de transformatie.

Het ontwerp wordt op dit moment verder geconcretiseerd door een aantal DoeTeams waarin naast bestuurders, managers en uitvoerende professionals van zorgaanbieders, cliënten en betrokkenen uit onder andere onderwijs en jeugdgezondheidszorg participeren. Het geconcretiseerde ontwerp wordt vervolgens door een werkgroep uit de DoeTank doorgerekend op besparingen door middel van innovatie, efficiency, pakketversobering en budgetsturing.

De uitkomst hiervan vormt de basis voor de beleidsplannen van de 17 gemeenten en de afspraken die gemeenten en aanbieders met elkaar maken over inkoop van zorg, zowel voor cliënten waarvoor het overgangsrecht op zorgcontinuïteit geldt, als nieuwe cliënten. De contouren van deze afspraken moeten eind 2013 bekend zijn.

* Pilots: inmiddels hebben wij, mede gefinancierd door de provincie Zuid-Holland, enkele pilots opgestart waarin we onderdelen van het ontwerp al in de praktijk brengen. Zo voeren we een pilot VOLG (Volledig Ontschotte Lokale Gezinsondersteuning) uit, een pilot waarin we jeugdhulp en passend onderwijs verbinden in 1 gezin 1 plan, en een pilot kinder- en jeugd diagnostiek en consultatieteam. Ook is een pilot Team veilig thuis in voorbereiding, waarin we gedwongen jeugdhulp volgens de principes van onze visie en ontwerp willen aanvliegen.

* Serviceorganisatie: wij zijn dit moment volop bezig met het voorbereiden van een serviceorganisatie die in elk geval taken op het gebied van inkoop/contractmanagement, monitoring/verantwoording, financieel administratieve processen, toezicht/handhaving, bezwaar/beroep zal uitvoeren voor alle samenwerkende gemeenten. De huidige financiers van jeugdhulp, zorgkantoor, zorgverzekeraar en provincie, participeren in deze voorbereidingen door expertise beschikbaar te stellen. Deze beoogde serviceorganisatie start in het voorjaar van 2014 met het inkoopproces.

Wij denken met onze voorbereidingen goed op schema te liggen om onze verantwoordelijkheid vanaf 2015 te kunnen nemen. Echter, we maken ons grote zorgen over de onzekerheid over het budget dat beschikbaar komt voor het uitvoeren van jeugdhulp in onze regio. De aanbieders van jeugdhulp en cliëntenvertegenwoordigers in Zuid-Holland Zuid delen deze zorgen met de gemeenten. Graag delen wij onze zorgen met u.

Wij zijn erg geschrokken van het verschil tussen de bedragen die volgens de meicirculaire 2013 beschikbaar komen voor jeugdhulp en de omzetcijfers 2012 die wij op basis van uw format hebben opgehaald bij de aanbieders van jeugdhulp voor cliënten in onze gemeenten. Het bedrag uit de meicirculaire ligt 24 miljoen euro lager dan de in 2012 gerealiseerde jeugdhulp-omzet voor kinderen en gezinnen in onze regio. In plaats van de landelijke efficiencykorting die oploopt naar 15% structureel vanaf 2017, betekent dit gelijk in het eerste jaar een korting van 20%.

Bij een korting van 20% gelijk in het eerste jaar, zullen wij niet in staat zijn de gewenste transformatie ten gunste van kinderen en gezinnen te realiseren. Een dermate hoge korting betekent hoge frictiekosten en voor tenminste een aantal aanbieders van jeugdhulp in onze regio dat zij failliet gaan c.q. taken moeten afstoten. Voor kinderen en gezinnen kan dan geen continuïteit van zorg worden gegarandeerd. Bovendien leidt een bezuiniging van 20% tot het ontslag van ongeveer 20% van de jeugdhulp-professionals; dit heeft grote maatschappelijke gevolgen.

De decentralisatie Jeugd is een complexe opgave. Wij pleiten voor zorgvuldigheid omdat de gevolgen uiteindelijk gevoeld worden door kinderen en gezinnen. Het toekomstbeeld dat nu opdoemt bij een korting van 20% kan toch nooit de bedoeling zijn geweest van de decentralisatie? Met deze onzekerheid is het onmogelijk nu een goed transitiearrangement te maken en de gewenste transformatie vorm te geven. Zoals we eerder hebben aangegeven in deze brief, lukt dat wel wanneer we uitgaan van een korting die oploopt tot 15% structureel vanaf 2017, uitgaande van de bestaande budgetten voor jeugdhulp.

Wij hebben begrepen dat naast de regio’s in Zuid-Holland, ook andere regio’s in het land met dezelfde zorgen kampen en deze onder uw aandacht brengen. Wij hopen dat u op korte termijn onze zorgen kunt wegnemen over een onmogelijke korting van 20% in 2015. Graag denken wij hierover met u mee.

Hoogachtend,

Namens de 17 gemeenten in Zuid-Holland Zuid,

Drs. G.B. van der Vlies

Wethouder Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht

Voorzitter van de stuurgroep Jeugd Zuid-Holland Zuid

advertentie
advertentie