'Geen ruimte voor bootjeshelling'

14 oktober 2013 om 00:00 Nieuws

De Sliedrechtse gemeenteraad gaf vlak voor de zomer het college van B en W de opdracht dit onderzoek uit te voeren omdat veel Sliedrechters graag zo'n bootjeshelling zouden zien in het dorp.

SLIEDRECHT - Er is onvoldoende draagvlak en ruimte om in de Schaarhaven een bootjeshelling te realiseren met voldoende parkeergelegenheid. Dat concludeert de gemeente na onderzoek naar de mogelijkheden hiervan. Ook elders in Sliedrecht is hebben de onderzoekers geen geschikte locatie gevonden.

Het is niet de eerste keer dat zo'n onderzoek is gedaan. Ook in 2004 werd gekeken naar de Schaarhaven. De kosten werden toen geraamd op €76.000,- . Omdat de financiële middelen hiervoor ontbraken, zette de gemeente Sliedrecht het project toen stil.

In het nieuwe onderzoek komen er, naast de kosten, nog enkele problemen bij. Zo was destijds geen rekening gehouden met parkeergelegenheid. Bovendien is de verkeerssituatie gewijzigd. Er is een fietspad bij gekomen en het kruispunt is een stuk drukker geworden door de realisatie van Baanhoek-West. ,,Het ontbreken van voldoende manoeuvreerruimte en parkeergelegenheid voor auto's met een boottrailer maken de Schaarhaven alleen al om verkeerstechnische redenen ongeschikt voor een bootjeshelling", concluderen de onderzoekers.

Daar komen de nieuwbouwplannen van sigarenhandel Van Horssen op het perceel Baanhoek 202 nog eens bij. Die plannen maken een bootjeshelling geheel of gedeeltelijk op Sliedrechtse bodem onmogelijk. Er zou alleen ruimte zijn in het water in eigendom van de gemeente Papendrecht en

op gronden in eigendom van Waterschap Rivierenland.

De onderzoekers hebben daarom een streep gezet door de Schaarhaven en zijn gaan zoeken naar andere locaties. Zo is gekeken naar Het Plaatje, dat momenteel herontwikkeld wordt. Uitvoerder ROM-D ziet hiervoor echter geen ruimte meer in de plannen. Vervolgens is gekeken naar Baanhoek 40, een plek waar al plezierbootjes liggen. Maar ook hier zou te weinig manoeuvreerruimte en parkeergelegenheid zijn.

Sliedrechter K. van der Waal, eigenaar van een boot, adviseerde de gemeente eens te kijken naar de westzijde van de gemeentehaven, naast de bestaande afrit. Van der Waal zag twee voordelen: voldoende parkeergelegenheid en een gunstige lage ligging van de gemeentehaven in verband met de hoek van de helling. In het onderzoek wordt echter ook deze optie afgeketst in verband met de ligplaatsen voor binnenvaartschepen en de bestaande loopbrug.

Watertorenterrein

De loep ging vervolgens naar het Watertorenterrein. Hier zou het om een tijdelijke bootjeshelling gaan in verband met de nieuwbouwplannen. Er zijn twee opties: het strandje ten westen van de voormalige Deltawerf en de bestaande helling van de werf. In beide gevallen zou een gedeelte van de Deltawerf gesloopt moeten worden. Naast het kostenplaatje is het grootste probleem hier dat de projectontwikkelaar (en eigenaar) zo snel mogelijk tot realisering van bebouwing wil overgaan en dus geen toestemming zal geven, verwacht de gemeente.

Zo bleef er voor de onderzoekers nog één optie over: Rivierdijk 2a, eigendom van Van Santen B.V.

Op het achterterrein zijn nog restanten van een oude bootjeshelling aanwezig. Om deze helling weer bruikbaar te maken, kan worden volstaan met een (grote) opknapbeurt. Het aanliggende terrein zou wel vrijgemaakt moeten worden van obstakels, zoals 'geparkeerde' containers. Het nadeel van deze locatie is de lange bochtige route vanaf de Rivierdijk over het bedrijfsterrein. Ook zou overeenstemming bereikt moeten worden met de eigenaar.

Al deze alternatieven onderzocht hebben, concludeert de gemeente dat een bootjeshelling op korte termijn niet gerealiseerd kan worden vanwege de grondposities en/of de financiële gevolgen.

advertentie
advertentie