Afbeelding

'Dordrecht essentiële verbinding in lokaal openbaar vervoer'

22 oktober 2013 om 00:00 Nieuws

Wethouders pleiten voor overstap in Dordrecht

REGIO - ,,We hebben juist zo ons best gedaan om dit voor elkaar te krijgen.'' Aldus Ad de Waard uit Sliedrecht. De wethouder heeft het over station Dordrecht, waar in de toekomst mogelijk geen intercity's meer stoppen vanwege de veranderde dienstregeling van de NS. De MerwedeLingeLijn krijgt het in dat geval zwaar te verduren. ,,De verbinding is uiterst belangrijk voor deze regio.''

Door Annika Both

De NS wil binnenlandse intercityverbindingen via de hogesnelheidslijn (HSL) laten rijden. De directe verbinding van Den Haag CS naar Roosendaal komt dan niet meer aan in Dordrecht. Doordat het station overgeslagen wordt raken de stad en de regio de snelle verbinding met de provincies Brabant en Zuid-Holland kwijt.

De wethouders van de dorpen aan de MerwedeLingeLijn (Hardinxveld-Giessendam, Geldermalsen, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam en Sliedrecht) voorzien problemen. ,,De MerwedeLingeLijn is een fantastische verbinding met Dordrecht, mede vanwege de hoge frequentie. Wanneer je niet meer via Dordrecht naar het noorden of het zuiden kan, komt deze lijn in zwaar weer terecht. Bovendien, wanneer men geen mogelijkheid heeft om met het openbaar vervoer gemakkelijk ergens heen te gaan, zoekt men andere vervoersstromen. Wij zijn bang voor extra drukte op de A15 en A27, twee autosnelwegen die nu al hoog scoren in de dagelijkse file top 10.''

Daarom voeren zij actie om de Tweede Kamer en staatssecretaris van gedachten te doen veranderen. ,,Wij hopen gehoor te vinden. Wij hebben namelijk juist zo ons best gedaan dit voor elkaar te krijgen.'' De Waard heeft bij de provincie aangeklopt in het kader van het project 'Stedenbaan', een programma ter bevordering van hoogwaardig openbaar vervoer ten zuiden van de Randstad. Wethouder Marcel Doodkorte uit Gorinchem bepleitte de zaak bij de Statencommissie Verkeer en Milieu van Zuid-Holland. ,,Zowel op het gebied van de verkeer- en reizigersproblematiek als op het terrein van de economische ontwikkeling heeft het beëindigen van Dordrecht als intercitystation consequenties voor de as Sliedrecht-Geldermalsen. Veel hoger opgeleiden werken bijvoorbeeld in Gorinchem, maar wonen elders. Om deze mensen als werknemers te behouden voor de regio en daarmee ook de ontwikkeling- en expansiemogelijkheden van de hier gevestigde bedrijven, zijn goede en snelle openbaarvervoersverbindingen essentieel.'' Wethouder Theo Boerman van Hardinxveld-Giessendam hoopt dat station Dordrecht haar overstapmogelijkheden behoudt. ,,Zo niet, is dat een bijzonder slecht perspectief.''

advertentie
advertentie